Článek
Automobil levnější než Dacia Logan [celá zpráva], ale se značkou Toyota na kapotě, se bude podle polského listu Dziennik vyrábět právě u našich severních sousedů. O investici jedná se společností polská vláda. Polsko tak výrobou aut začne dohánět náskok České republiky.
Jednání s automobilkou o stavbě továrny na výrobu levných rodinných aut začala v loňském roce, řekl listu Andrzej Kantchak, bývalý ředitel státní investiční agentury PAIZ. Bylo to o několik týdnů dříve, než automobilka oznámila záměr vyrábět takové vozy. Koncern informace nekomentuje. "Je třeba mít ještě chvíli trpělivost," řekl listu ředitel společnosti Toyota Motor Poland Witold Nowicki.
Polsko největší výrobce
Pokud by japonská automobilka investici v Polsku uskutečnila, země by se stala gigantem ve výrobě vozů v regionu. Loni všechny automobilky v Polsku vyrobily 715 000 vozů, z toho 609 000 osobních a přes 106 000 dodávek. To jsou nejlepší výsledky v historii. V Česku se loni vyrobilo přes 800 000 automobilů.
Skutečný boom v oboru v Polsku prý teprve přijde. Letos se má v zemi, která s Českou republikou soupeří o řadu investic, vyrobit 800 000 vozů. Italská automobilka Fiat by měla zdvojnásobit produkci v továrně v jihopolském městě Tychy. Společný podnik s Fordem má ročně vyrobit přes půl miliónu aut ročně, stal by se tak největší automobilkou v bývalém východním bloku. Na kapacitu 530 000 vozů ročně se má dostat v roce 2008.
V Tychy se zatím vyrábějí vozy značky Fiat Seicento a Panda, v nové továrně se k nim přidá Fiat 500 a nástupce vozu Ford Ka. Nový závod je velkou konkurencí hlavně pro auta kolínské automobilky TPCA, kde se vyrábí vozy stejné třídy.
Na konci roku vyjedou z varšavské fabriky první chevrolety, připomíná deník. Polsko by tak za dva roky mohlo překročit hranici miliónu vozů ročně.