Článek
Slavná značka vděčí za svůj vznik nespokojenosti úspěšného podnikatele Royce s automobilem, který si pořídil roku 1903. Vůz ho nenadchl, a tak se pustil do vylepšování.
Postupně přestavěl k plné spokojenosti jejich majitelů tři automobily – a tehdy se o nadaném konstruktérovi dozvěděl obchodník a motoristický nadšenec sir Charles Rolls. V květnu 1904 spolu uzavřeli dohodu: Royce bude auta vyrábět a Rolls prodávat pod značkou Rolls-Royce.
Oba zakladatelé si ale firmy moc neužili. Rolls se v roce 1910 zabil při svém novém koníčku – létání. Od té doby je pozadí loga RR černé. Známá soška Spirit of Ecstasy se objevila na vozech až o rok později. Přepracovaný Royce se stáhl do ústraní a konstruktéry vedl korespondenčně.
Po velké hospodářské krizi v roce 1929 se dostalo do problémů konkurenční Bentley, které se stalo součástí Rolls-Royce.
Letecké motory se značkou Rolls-Royce se objevily už v roce 1915, největší slávy pak dosáhly za druhé světové války. Proslulé motory Merlin poháněly elegantní stíhačky Supermarine Spitfire, uplatnění ale našly také v bombardérech. Firma patřila i k průkopníkům proudových motorů. Model Nene používaly nejen anglické letouny, ale stal se i předlohou pro motor sovětské stíhačky MiG-15.
I kvůli vývoji v náročném leteckém průmyslu se společnost v roce 1971 dostala do finančních problémů a byl na ni vyhlášen konkurs. Následně byla zestátněna. V roce 1973 se výroba automobilů a letadel oddělila a o sedm let později se automobilová část stala součástí zbrojařského koncernu Vickers.
Test Rolls-Royce Dawn: Bezhlavý princ
Na přelomu tisíciletí začal souboj německých automobilek o dvojici Rolls-Royce a Bentley. Prvním vážným zájemcem byl dodavatel motorů, mnichovské BMW. Nabídku však překonal Volkswagen a Rolls-Royce převzal.
Volkswagen vlastnil automobilku i práva na sošku Spirit of Ecstasy, ale ne na jméno Rolls-Royce. To letecká společnost Rolls-Royce plc automobilce dlouhodobě jen propůjčovala. Letecká divize spolupracovala s BMW na výrobě malých letounů, stála na mnichovské straně a vznikla tak patová situace.
Společnosti BMW a Volkswagen se proto v roce 2003 dohodly, že se Bentley a Rolls-Royce oddělí s tím, že Volkswagen si ponechá Bentley a BMW převezme kompletní Rolls-Royce.
Výroba automobilů Rolls-Royce se musela přesunout z Crewe do Goodwoodu. Prvním vozem pod německou taktovkou byl novodobý Phantom nové generace. Dnes má již nástupce, portfolio se zároveň rozšířilo i o „menší” řadu modelů či SUV Cullinan.