Hlavní obsah

Automobilka prodávala data o stylu jízdy zákazníků, pojišťovny jim pak zvedaly ceny

Zřejmě až žaloba ukončila praxi, kdy americká automobilka prodávala údaje některých svých zákazníků data brokerům, kteří je následně prodávali pojišťovnám. Ty pak zákazníkům zvyšovaly ceny.

Foto: Rebecca Cook, Reuters

Centrála automobilky General Motors v Detroitu

Článek

Americká automobilka General Motors, pod kterou patří řada v zámoří velmi populárních značek, oznámila ukončení spolupráce s data brokery LexisNexis a Verisk. Podle všeho jde o důsledek nedávno medializované praxe, kdy brokeři tato data prodávali pojišťovnám, které následně zvedaly ceny. Poškození na to reagovali žalobou, jak uvádí Detroit Free Press.

Jedním z poškozených je podle Detroit Free Press Romeo Chicco z Floridy, který viní datovou společnost OnStar, dceřinou společnost automobilky GM zaměřenou na sběr a zpracování dat, a brokerovou společnost LexisNexis z porušení soukromí a zákonů na ochranu spotřebitele.

Podle Chicca totiž GM zaznamenávala a předávala data o jeho jízdě, včetně jeho rychlosti, brzdění a zrychlení, společnosti LexisNexis, která je následně prodávala pojišťovacím společnostem. Ty je pak využívaly k výpočtu vyšších cen pojištění automobilu.

Divize autonomního řízení GM propustí čtvrtinu zaměstnanců, jde o další reakci na smrtelnou nehodu

AutoMoto

To ukázal i příběh, na který 11. března upozornili v New York Times. Jeho hlavní postavou je Kevin Dahl, majitel vozu Chevrolet Bolt, který byl v roce 2022 velmi překvapen, když mu cena pojištění automobilu náhle stoupla o 22 procent. Podobně vysoké nabídky dostal také od jiných pojišťoven, v jedné mu ovšem prozradili, že důvodem je právě zpráva od LexisNexis.

Společnost sídlící v New Yorku a její divize „Risk Solutions“, která připravuje zprávy pro pojišťovny, na základě žádosti vystavila pro pana Dahla zprávu o rozsahu 258 stran. Ta přitom obsahovala více než 130 stránek o tom, jak on či jeho žena s vozem jezdí.

V záznamech se objevilo kolem 640 cest z posledních šesti měsíců, včetně času začátku a konce jízdy, ujeté vzdálenosti, informace o jízdě vysokou rychlostí, prudkém brzdění či prudké akceleraci. Chyběly pouze informace o tom, kam vůz vlastně jel. Podle zprávy přitom tato data poskytla přímo společnost General Motors.

Automobilka GM podle Detroit Free Press uvedla, že sdílela omezené množství dat s pojišťovnami přes třetí stranu. Data byla sbírána prostřednictvím programu OnStar Smart Driver, který je dobrovolný a zákazník s ním musí opakovaně projevit souhlas. Program měl primárně sledovat návyky řidiče, aby pomáhal předcházet opotřebení vozu a zvýšil bezpečnost.

Mluvčí GM Kevin Kelly odmítl soudní spor pro Detroit Free Press komentovat, ještě v pátek 20. března ale zaslal vyjádření, ve kterém se uvádí: „Od 20. března již nejsou údaje zákazníků služby OnStar Smart Driver sdíleny se společnostmi LexisNexis a Verisk. Důvěra zákazníků je pro nás prioritou a aktivně vyhodnocujeme naše procesy a zásady ochrany osobních údajů.“

Podle Detroit Free Press přitom žaloba, kterou podal Romeo Chicco, může být jen první z mnoha. Navíc se opět otevřela diskuse o tom, jaká data automobilky o řidičích sbírají a jak je následně využívají.

Výroba Chevroletu Camaro definitivně skončila

AutoMoto

Cadillac či chevrolety se vrátí. GM se chystá do Evropy s plně elektrickým portfoliem

AutoMoto

Výběr článků

Načítám