Článek
Americká automobilka General Motors, pod kterou patří řada v zámoří velmi populárních značek, oznámila ukončení spolupráce s data brokery LexisNexis a Verisk. Podle všeho jde o důsledek nedávno medializované praxe, kdy brokeři tato data prodávali pojišťovnám, které následně zvedaly ceny. Poškození na to reagovali žalobou, jak uvádí Detroit Free Press.
Jedním z poškozených je podle Detroit Free Press Romeo Chicco z Floridy, který viní datovou společnost OnStar, dceřinou společnost automobilky GM zaměřenou na sběr a zpracování dat, a brokerovou společnost LexisNexis z porušení soukromí a zákonů na ochranu spotřebitele.
Podle Chicca totiž GM zaznamenávala a předávala data o jeho jízdě, včetně jeho rychlosti, brzdění a zrychlení, společnosti LexisNexis, která je následně prodávala pojišťovacím společnostem. Ty je pak využívaly k výpočtu vyšších cen pojištění automobilu.
Divize autonomního řízení GM propustí čtvrtinu zaměstnanců, jde o další reakci na smrtelnou nehodu
To ukázal i příběh, na který 11. března upozornili v New York Times. Jeho hlavní postavou je Kevin Dahl, majitel vozu Chevrolet Bolt, který byl v roce 2022 velmi překvapen, když mu cena pojištění automobilu náhle stoupla o 22 procent. Podobně vysoké nabídky dostal také od jiných pojišťoven, v jedné mu ovšem prozradili, že důvodem je právě zpráva od LexisNexis.
Společnost sídlící v New Yorku a její divize „Risk Solutions“, která připravuje zprávy pro pojišťovny, na základě žádosti vystavila pro pana Dahla zprávu o rozsahu 258 stran. Ta přitom obsahovala více než 130 stránek o tom, jak on či jeho žena s vozem jezdí.
V záznamech se objevilo kolem 640 cest z posledních šesti měsíců, včetně času začátku a konce jízdy, ujeté vzdálenosti, informace o jízdě vysokou rychlostí, prudkém brzdění či prudké akceleraci. Chyběly pouze informace o tom, kam vůz vlastně jel. Podle zprávy přitom tato data poskytla přímo společnost General Motors.
Automobilka GM podle Detroit Free Press uvedla, že sdílela omezené množství dat s pojišťovnami přes třetí stranu. Data byla sbírána prostřednictvím programu OnStar Smart Driver, který je dobrovolný a zákazník s ním musí opakovaně projevit souhlas. Program měl primárně sledovat návyky řidiče, aby pomáhal předcházet opotřebení vozu a zvýšil bezpečnost.
Mluvčí GM Kevin Kelly odmítl soudní spor pro Detroit Free Press komentovat, ještě v pátek 20. března ale zaslal vyjádření, ve kterém se uvádí: „Od 20. března již nejsou údaje zákazníků služby OnStar Smart Driver sdíleny se společnostmi LexisNexis a Verisk. Důvěra zákazníků je pro nás prioritou a aktivně vyhodnocujeme naše procesy a zásady ochrany osobních údajů.“
Podle Detroit Free Press přitom žaloba, kterou podal Romeo Chicco, může být jen první z mnoha. Navíc se opět otevřela diskuse o tom, jaká data automobilky o řidičích sbírají a jak je následně využívají.