Článek
Americký gigant se stáhl z Evropy, poté co v roce 2017 prodal Opel a Vauxhall skupině PSA, přičemž si ponechal pouze omezený dovoz pro Cadillac a Chevrolet Corvette.
V roce 2021 však založil novou evropskou pobočku se sídlem ve švýcarském Curychu a připravuje se na návrat s plně elektrickou řadou vozů. GM zahájilo prodej SUV Lyriq v pátek s plány na expanzi do pěti dalších zemí – počínaje Švédskem a Francií – v příštích dvou letech.
Lyriq bude nabízen jako rival Mercedesu a BMW a jeho cena ve Švýcarsku je 82 000 CHF, lehce přes dva miliony korun. To je srovnatelné s počáteční cenou 58 000 dolarů v USA. Velké SUV je vybaveno obrovskou 102kWh baterií pro dojezd až 530 km a jeho dvoumotorový pohon nabízí výkon 521 koní.
GM se zavázalo mít celosvětově plně elektrickou řadu do roku 2035 a investovalo značné prostředky do vývoje nové platformy Ultium, která je základem mimo jiné vozů Lyriq a GMC Hummer.
Předchozí evropské snahy GM představovaly odlišné evropské značky, ale tentokrát je připraveno využít své stávající portfolio amerických automobilek. Začne u Cadillacu, který byl v USA znovu oživen díky novému tlaku na prémiový trh, ale mohl by zahrnovat i mainstreamovější značku Chevrolet.
O elektrický hummer je nečekaný zájem, GMC navýší výrobní kapacity
GM také zvažuje nabízet Hummer, ačkoli jeho značná hmotnost představuje výzvu, protože by byl klasifikován jako užitkové vozidlo.
GM použije omezený, pouze online maloobchodní model – podobný Tesle, Polestaru a Genesisu – který by umožnil návratnost bez podstatných investic do sítě prodejců. V Curychu otevře „zážitkové centrum“, kde budou předvádět vozy, i když bude nabízet pouze online prodej.