Článek
Aston Martin je jednou z nejznámějších automobilových značek na světě, ale osud jejího prvního vozu zůstává záhadou. Speciální oddělení automobilky, které se stará o dědictví značky, se nyní snaží „pohřešované“ vozidlo najít.
Vůz byl vyroben v roce 1914 malým týmem inženýrů pod vedením Lionela Martina a Roberta Bamforda. Přezdívalo se mu „Coal Scuttle“ a byl považován za rivala Bugatti.
Vůz byl registrován jako Aston Martin v roce 1915, ačkoli se jednalo spíše o vývojový prototyp. První světová válka přerušila jeho vývoj, protože Bamford bojoval ve Francii a nakonec podnik opustil.
Navzdory jeho odchodu práce na voze pokračovaly a v roce 1919 se zúčastnil závodu z Londýna do Edinburghu. Automobilka dále uvedla, že vůz byl „neustále testován a vyvíjen během počátku 20. let, závodil v Brooklands a jezdil na výlety po celém Spojeném království, včetně výletu na lov lososů u jezera Loch Awe ve Skotsku“.
Díky neustálému vývoji se vůz během let nesčetněkrát změnil. Fotografie zejména ukazují, že Coal Scuttle používal nejméně dva různé typy předních blatníků a také různé svítilny a klaksony. To by mohlo ztížit identifikaci modelu, historik Astonu Martin Steve Waddingham navíc poznamenal, že vůz postrádal vnější označení.
Navzdory jeho historickému významu prodal Aston Martin vůz v roce 1924 za 50 liber, zhruba 1500 korun. „V polovině 20. let 20. století to bylo přiměřené množství peněz, takže je nepravděpodobné, že byl vůz v té době vyřazen, ale poté není o jeho činnosti nic dalšího známo,“ uvádí automobilka.
Možnosti jsou nekonečné, protože model by mohl sedět někde ve stodole, možná s novou karoserií. I kdyby byl Coal Scuttle sešrotován, jeho části by mohly stále existovat, ale to se teprve uvidí.