Článek
Rychlost jízdy autobusu mimo obec pak předkladatelé novely zákona o provozu na pozemních komunikacích chtějí snížit od 10 km na 80 km/hod. "Řízení autobusu se po stránce náročnosti na ovladatelnost a manévrovací možnosti více podobá řízení nákladního vozu než osobního automobilu. Proto se navrhuje přizpůsobit maximální rychlost jízdy autobusů maximálním rychlosti jízdy nákladních automobilů," uvádí poslanci v důvodové zprávě.
Poslancům ODS se rovněž nelíbí snadná možnost získaní řidičského oprávnění na autobus. Podle platného zákona jej může získat řidič, který již vlastní řidičský průkaz skupiny B. V návrhu proto požadují, aby řidičský průkaz na autobus mohli nově získat jen řidiči, kteří již mají oprávnění skupiny C s minimálně dvouletou praxí. Novelu zákona předložili poslanci Sněmovně a pokud vše půjde podle zaběhnutých pravidel, mohla by se novela projednávat na některé červnové schůzi.
Jak je to v zahraničí
V Rakousku je pro autobusy povelena rychlost na dálnici 100 km/hod na ostatních silnicích pak 80 km/hod. Od 22:00 do 5.00 hod. pak na dálnicích A10 (Tauern), A12 (Inntal), A13 (Brenner), A14 (Rheintal) jen 90 km/hod. Na německých dálnicích i ostatních silnicích nemohou autobusy jet více než 80 km/hod, podobně je tomu i v Polsku. Limit 110 km/hod na dálnicích platí např. na Slovensku, na ostatních silnicích mohou autobusy jet rychlostí 90 km/hod.
Rychlostní limity pro autobusy (km/hod) | ||
STÁT | Dálnice | ost. Silnice |
ČR | 130 | 90 |
Slovensko | 110 | 90 |
Rakousko | 100* | 80 |
Francie | 90** | 90 |
Chorvatsko | 90 | 90 |
Belgie | 90 | 75 |
Německo | 80 | 80 |
Polsko | 80 | 80 |
Poznámka: * od 22:00 do 5:00 na dálnicích A10, A12, A13, A14 jen 90, ** 100 jestliže je vozidlo vybaveno ABS brzdami |
Zdroj: ÚAMK
Nehodovost ze první čtvrtletí
Policii ČR bylo za první čtvrtletí letošního roku nahlášeno 44 412 nehod, při kterých bylo 252 osob usmrceno, 945 osob těžce zraněno a 5293 osob zraněno lehce. Odhadnutá hmotná škoda dopravní policií na místě nehody je 2 173,4 mil. Kč. Počet nehod v porovnání se stejným obdobím roku 2002 vzrostl o 5,4 procenta. Nárůst zaznamenala i statistika usmrcených osob, kterých bylo o 17 více než loni. Naopak o 26 osob se snížil počet těžce zraněných a o 48 lidí bylo méně lehce zraněných.
Počet usmrcených v závislosti na druhu motor. vozidla | ||
leden až září 2002 | Počet usmrcených | Porovnání oproti loňskému období |
Malý motocykl | 3 | +3 |
Motocykl | 7 | +2 |
Osobní automobil | 155 | -7 |
Nákladní automobil | 27 | -4 |
Autobus | 21 | +18 |
Zdroj: MVČR |