Hlavní obsah

Autobaterie dostává zabrat zejména v zimě. Servis je snadný

Nároky na 12V akumulátor, sloužící ke startování spalovacího motoru, se zvyšují zejména v chladném období. Nejste-li si jisti kondicí toho svého, lze nechat servis provést zátěžový test nebo baterii rovnou vyměnit.

Foto: Profimedia.cz, ČTK

Výměna autobaterie

Článek

Může se to stát každému, kdo nejezdí zbrusu novým autem, a to zejména, když začínají mrazy. Jeden den normálně dojedete autem domů, ale druhý den, za chladného rána, už nenastartujete. Akumulátor vašeho auta už nedokáže poskytnout dostatečný proud startéru, aby otočil motorem.

Pokud nebydlíte hned naproti dobře zásobené prodejny autodílů, je lepší této situaci předcházet, než ji řešit až ve chvíli, kdy auto odmítne nastartovat. Po ruce nemusí být nikdo, od koho byste si mohli „půjčit“ trochu energie skrz startovací kabely.

Jak tedy zamezit tomu, aby vás slabá autobaterie „vypekla“? Základní kontrolu může poskytnout i běžný voltmetr, který má doma každý kutil. Tím změříte napětí baterie, které musí být v klidovém stavu – nejméně několik hodin, ideálně však druhý den po jízdě – přes 12,5 V. Je-li nižší, je nutné baterii dobít, ať už delší jízdou, nebo pomocí externí nabíječky.

7 tipů, jak připravit auto na zimu

AutoMoto

„Nejdůležitější je udržovat baterii stále plně nabitou,“ píše web Battery Import. Klesne-li napětí pod 12 V na delší dobu, dochází k tzv. sulfataci – růstu sírových krystalů uvnitř baterie. Ty omezují kapacitu a mohou zkratovat jednotlivé olověné desky uvnitř baterie. Sulfataci poznáte tak, že napětí odpojeného akumulátoru během týdne klesne o víc než jednu desetinu voltu. V takovém případě je nejlepším řešením baterii rovnou vyměnit.

Baterii změří i v servisu

Nemáte-li voltmetr, nejsnazší cestou, jak zjistit kondici baterie, je nechat ji prověřit zátěžovou zkouškou. „Současné baterie vydrží zhruba pět až šest let, ale samozřejmě to záleží na podmínkách, v jakých jsou používány. Zátěžový test proto přesně ukáže, v jaké kondici právě ta vaše baterie je, abyste ráno pokaždé bez problémů nastartovali,“ říká Tomáš Procházka ze Škody Auto.

Foto: Škoda Auto

Zátěžový test akumulátoru

Na provedení takového testu jsou vybavené snad všechny autoservisy a v případě, že zjistí špatnou kondici baterie, může ji servis rovnou vyměnit.

Tím vám odpadá i starost, co udělat s doslouživším akumulátorem. Nedá se totiž jen tak vyhodit do popelnice – je třeba ho ekologicky recyklovat. Stará baterie se dá recyklovat v podstatě celá – z 99 % – a nové autobaterie se skládají z 80 % z recyklovaného materiálu.

V procesu recyklace jsou staré baterie rozloženy na jednotlivé části. Olovo, plast a kyselina se oddělí, olovo se roztaví a odlije do ingotů. Ty pak putují k výrobci baterií, aby ho využil pro nové akumulátory. Plast se drtí, čistí a dodává zpracovatelům plastů, kde se taví a vyrábějí se z něj nové schránky akumulátorů a jejich ostatní plastové části. Kyselina sírová může být v omezeném množství opětovně využita nebo alternativně neutralizována a zneškodněna.

Zvládnete výměnu sami?

Výměna baterie je pochopitelně možná i svépomocí, pro zručnějšího motoristu to nebývá nic zas tak složitého. Důležité je koupit správnou baterii – napětí 12 V je jasné, ale rozdíly jsou v kapacitě, uvedené na baterii v ampérhodinách a startovacím proudu, uvedeném v ampérech.

Také záleží na rozměrech a na tom, na které straně má baterie který pól či jakého typu jsou póly. Některá auta, zejména ta určená primárně pro americký trh, mohou mít baterii s póly se závity na straně, do nichž se terminály zašroubují. Většina evropských aut však používá baterie s hladkými póly shora vnější plastové schrány.

Pak už stačí jen starou baterii vymontovat a nahradit novou, nezapomeňte ale, že při odpojení baterie se může např. zakódovat rádio. Je tedy vhodné k němu předem najít kód; bývá uveden v návodu k obsluze. A konečně, staré baterie se patřičně zbavit – buď na sběrném dvoře, nebo ve výkupu sběrných surovin. Často staré autobaterie k recyklaci přijímají i prodejny těch nových.

U moderních aut už ovšem může být výměna spojena s nutností připojit vůz k diagnostickému přístroji a „říci“ mu, že dostal nový akumulátor. „Jsou na to servisní postupy, které vozidlo naučí s novou baterií komunikovat,“ říká Jan Pícha ze Škody Auto. Může se také stát, že vůz má baterií více, což bývá případ hybridů a mild hybridů. V těchto případech je tedy lepší nechat výměnu na servisu.

Konečně, pokud se svým autem v zimě neplánujete jezdit, je vhodné baterii odpojit od elektrosoustavy vozidla a připojit na tzv. udržovací nabíječku. A to i když vůz schováte do vytápěné garáže. Tak zajistíte, že se životnost baterie zbytečně nezkrátí a na jaře nebude problém se startováním.

Víte, jak správně jezdit na podzim? Otestujte se

AutoMoto

Výběr článků

Načítám