Článek
Schopnosti asistenčních systémů jsou seřazeny do pěti stupňů. Určuje je organizace SAE – Sdružení inženýrů v automobilovém průmyslu.
Třetí úroveň znamená, že vozidlo má schopnost detekce prostředí a především může činit rozhodnutí bez nutného zásahu či potvrzení řidiče. Systém ale stále vyžaduje pozornost řidiče, šofér musí zůstat v pohotovosti a být připraven převzít kontrolu.
Pět stupňů k puštění volantu. Autonomní řízení má svá pravidla
V roli Hondy to znamená, že díky souboru systémů nazvanému Sensing Elite nový legend zvládne sám vyhodnotit, kdy změnit jízdní pruh a tento úkon provést. Dosud například vrcholné modely Mercedesu uměly měnit jízdní pruh po řidičově pokynu směrovkou, což ale na třetí úroveň nestačí.
Schválením od japonského ministerstva pro půdu, infrastrukturu, dopravu a cestovní ruch prošel také systém Traffic Jam Pilot, tedy asistent pro jízdu v koloně. Ten je svým autonomním udržováním odstupu, popojížděním a řízením v nízkých rychlostech znám u moderních aut většiny značek. Avšak u Hondy Legend ve třetím stupni autonomie již nebude časově omezen a řidič nemusí mít ruce na volantu.
Autopilot Tesly neuspěl v evropských bezpečnostních testech, je příliš autoritativní
K ovládání vozidla systém určuje jeho polohu a stav vozovky pomocí dat z trojrozměrných map s vysokým rozlišením a globálního navigačního družicového systému, který pomocí několika externích senzorů detekuje 360stupňové okolí vozidla.
Systém zároveň sleduje stav řidiče pomocí monitorovací kamery namontované uvnitř vozu. Na základě těchto informací hlavní řídicí jednotka rozpoznává, předpovídá a rozhoduje o ovládání na vysoké úrovni pro vstupy akcelerace, brzdění a řízení.
Honda uvádí, že při vývoji bylo využito celkem 10 milionů vzorů simulací skutečných situací a bylo provedeno několik předváděcích testů při jízdě s testovacími vozy na rychlostních komunikacích v rozsahu přibližně 1,3 milionu kilometrů.
Mercedes představuje novou třídu S, příští rok chce řídit sama
Zatím platí, že funkce, které plní třetí stupeň, lze aktivovat jen na předem schválených úsecích silnic. Podobný příběh, ovšem v Evropě, chce letos napsat Mercedes-Benz. Nová třída S totiž v loňském roce dorazila s tím, že je schopna třetího stupně.
Mercedes slibuje, že od druhé poloviny roku 2021 bude moci řidič na vybraných úsecích německé dálniční sítě legálně pustit ruce z volantu.