Hlavní obsah

Auto na alternativní pohon preferuje o polovinu méně Čechů, než je světový průměr

Zatímco od roku 2020 podíl příznivců ekologických pohonů celosvětově stoupl z 30 procent na současných 58 procent, popularita alternativních pohonů v tuzemsku se příliš nemění. Jako preferovaný pohon pro svůj budoucí vůz ho dlouhodobě deklaruje 25 až 30 procent tuzemských řidičů. Vyplývá to z aktuálního průzkumu společnosti EY Mobility Consumer Index 2024 mezi 19 000 respondenty ve 28 zemích.

Foto: Jan Handrejch, Novinky

Nabíjení elektromobilu

Článek

Češi mají v oblibě především hybridy, jejichž nákup v nadcházejících dvou letech plánuje 14 procent respondentů. O pořízení plug-in hybridu má zájem sedm procent dotázaných, plně elektrická vozidla lákají šest procent lidí. To je podle průzkumu výrazný rozdíl proti Německu, kde si v příštích dvou letech plánuje elektromobil pořídit až 26 procent dotázaných.

Hlavní motivací k nákupu jsou ekologické obavy a vysoké ceny paliva. České spotřebitele však stále trápí vysoká pořizovací cena elektrovozů, omezený dojezd a nedostatečná infrastruktura pro dobíjení.

Češi elektromobilům nedůvěřují

„Čeští spotřebitelé jsou k elektromobilitě dlouhodobě skeptičtí, což se promítá i do toho, že je naše republika výrazně pod evropským průměrem. Fakt, že Češi preferují hybridní řešení proti čistě elektrickým, navíc potvrzuje, že nemají plnou důvěru v tuto technologii. Na rozdíl od západních trhů je u nás míra adopce čistě elektrických vozidel ve srovnání s hybridy velmi nízká,“ uvedl partner v týmu Business Consulting EY Česká republika Zdeněk Dušek.

Neinvestujte tam, kde hlasovali pro cla, řekla čínská vláda automobilkám

AutoMoto

Čeští řidiči se se svými zahraničními protějšky přitom víceméně shodují na tom, že je nejvíce trápí stav životního prostředí a vysoké ceny paliva. Od roku 2021 jsou podle průzkumu ekologické postoje čím dál důležitějším rozhodovacím faktorem, zatímco vliv cen paliva ustupuje do pozadí. Další motivací jsou například zvyšující se sankce za vozidla se spalovacími motory nebo náklady na vlastnictví spojené s provozem a údržbou elektromobilů.

V tuzemsku podle průzkumu přetrvává přesvědčení, že pořízení elektromobilu je finančně náročné. Myslí si to 40 procent dotázaných, což je však znatelně méně než před rokem. Čeští spotřebitelé nejsou spokojeni ani s dojezdem nabízených vozů (37 procent), zároveň téměř třetina je spokojená se současnými vozy se spalovacími motory. Čtvrtina respondentů také nepovažuje současnou dobíjecí infrastrukturu za dostatečnou, což je ale méně než v globálním srovnání. Mezi nově zmiňovanými důvody proti elektromobilitě se objevují i vysoké náklady na výměnu baterií.

Česko jako unikát

„Majitel elektromobilu v Česku chce ideálně dobíjet doma a pokud možno do 30 minut. Zájem o integrovaná řešení pro domácí dobíjení v posledním roce proto vzrostl, což lze přičíst tomu, že spotřebitelé domácí dobíjení oceňují kvůli komfortu a efektivitě nákladů. A i když vnímají veřejné dobíjecí stanice více pozitivně, než je evropský průměr, stále jim vadí dlouhé čekací doby a nedostatečná infrastruktura. Rozšíření sítě rychlonabíječek se v tomto kontextu jeví jako nezbytné,“ dodal poradce EY Petr Knap.

Přestože jsou čeští spotřebitelé v otázce elektromobility spíše konzervativní, jejich zájem o plně elektrická vozidla pomalu roste. Obecně lze však podle EY tvrdit, že Češi představují poměrně unikátní zákaznický segment i v rámci Evropské unie s velkým zastoupením skeptiků, který činí 28 procent ve srovnání s 13 procenty skeptiků v západních zemích Evropy.

Za lídra v oblasti elektromobility je považována Čína, zejména ve srovnání se Severní Amerikou, kde se tento trend prosazuje podobně pomalu jako v Česku. Zatímco 88 procent čínských respondentů hodnotí svůj vztah k elektromobilitě jako mírně až vysoce pozitivní, v Severní Americe je tento podíl 53 procent a v Česku 49 procent.

Prodeje elektrifikovaných vozů rostou, táhne je hlavně Čína

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám