Článek
Znamená to, že když má řidič nehodu v Německu, tak se vůz spojí s tamější tísňovou linkou a předá jí potřebné informace. Operátorům sdělí například přesný čas a datum nehody, polohu GPS jednotky a výrobní číslo vozidla, na jehož základě určí přesný typ vozidla.
Systém rovněž ví, kde jsou ve dveřích výztuhy či kde je v autě palivová nádrž. Dále informuje o druhu paliva a o počtu osob ve vozidle, což se odvozuje z počtu zapnutých pásů.
Při ťuknutí by se spustit neměl
Tato technologie ještě není ve většině vozů instalována, povinně se bude dávat až do osobních aut a dodávek navržených po 31. březnu 2018. [celá zpráva]
Technologie eCall by měla být ve vozech instalována pod přístrojovou deskou. Systém pracuje na propojení vozu s mobilní telekomunikační sítí a s centrem tísňového volání. Aktivuje se při nárazu.
„Spouštěcí mechanismus je přibližně na stejné úrovni, jako je aktivace airbagu. Používají se tam stejné technologické prvky a stejná čidla, takže lze zjednodušeně říci, že pokud je náraz tak závažný, že bouchnou airbagy, tak je závažný na aktivaci eCallu,“ vysvětlil Právu Jan Urbánek z ředitelství hasičského sboru.
Až 2500 životů ročně
Ve voze je také tlačítko, které umožní systém samotný spustit, kdyby se někomu z pasažérů udělalo zle nebo kdyby sami někde viděli nehodu. V kabině auta je také mikrofon a vysílač, takže mohou s pracovníky tísňové linky komunikovat.
Podle odhadů Evropské komise by eCall měl ročně zachránit 2500 životů. Jeho zavedení by cenu vozu zásadně zvýšit nemělo, protože základní systém stojí v přepočtu asi 800 korun.
Už nyní mají některá auta tísňové volání. „Škoda Auto nabízí na českém trhu Tísňové volání v rámci služeb Care Connect pro modely Kodiaq, Karoq, Superb, Octavia, Rapid a Fabia,“ uvedl mluvčí automobilky Pavel Jína.
Ford má zase systém SYNC, který nabízí tísňová volání s pomocí zapojení mobilního telefonu přes Bluetooth. V případě nehody pak systém sám vytočí 112. Evropská technologie eCall ale funguje na přenosu dat.
Pracovníci tísňových linek se na její zavedení budou intenzivně připravovat již od 1. září. Ukládá jim to vyhláška ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) o lokalizaci a identifikaci volajícího při volání na tísňová čísla, která vejde příští měsíc v účinnost.
„Vyhláška je v účinnosti od 1. září proto, abychom tu do konce září měli zavedený systém eCallu. Do konce září máme povinnost podle evropské legislativy, aby to tu fungovalo,“ řekl Urbánek s tím, že potřebné systémy a technologie již pořízeny mají. Nyní se budou pracovníci proškolovat a vypadá to, že čas na to mají až do dubna.
„Pravděpodobnost, že hovor přijde, je velice malá. Během reálného provozu budeme připravení a budeme čekat, a protože se pravděpodobně hned tak nedočkáme, tak budeme mít čas na to, proškolit lidi i po skončení,“ dodal Urbánek.
Lepší lokalizace
To ale není jediná věc, která se implementací vyhlášky má změnit. Jejím cílem je také zlepšit lokalizaci lidí volajících na tísňovou linku. Devadesát procent hovorů je z mobilního telefonu. A někteří nemusí vědět, kde zrovna jsou, a je proto potřeba je co nejrychleji nalézt. Lidé, kteří zavolají na číslo 112, mohou být lokalizováni již v současnosti, ale podle Urbánka se přesnost mezi jednotlivými operátory liší.
„Od Vodafonu máme kvalitní a přesné informace. Pohybujeme se v řádu stovek metrů,“ zmínil Urbánek. „Někteří jiní operátoři třeba tolik síť nemodernizovali. Informace, které nám dnes poskytují, jsou sice v souladu s právními předpisy, ale z našeho pohledu je vnímáme jako nedostatečně přesné,“ podotkl.
I proto vznikla vyhláška, která má prý na operátory zatlačit, aby poskytovali přesnější informace. „Vyhláška přináší zpřesnění lokalizačních údajů jak v pevné, tak v mobilní síti a jsme pro její plnění připraveni investovat potřebné náklady,“ řekla mluvčí O2 Lucie Pecháčková. Dodala, že na vyhlášce s resortem průmyslu a obchodu spolupracovali.
Radek Kučera z T-Mobilu zase nesouhlasí s tím, že by vyhláška zpřísňovala požadavky na přesnost předávaných dat. „Naše společnost bere záchranu osob v nouzi jako jednu ze svých hlavních priorit a vždy se bude snažit poskytovat tyto údaje tím nejpřesnějším možným způsobem. Pro potřeby integrovaného záchranného systému je navíc v naší společnosti držena nonstop pracovní pohotovost,“ dodal.