Článek
„VW K70 si zamilujete. Protože VW s ním začíná zcela novou kapitolu.“ Tak zněl vskutku výstižný reklamní slogan, se kterým v roce 1970 vlétnul Volkswagen na německý trh s automobily. A vůz skutečně pro automobilku odstartoval novou éru.
Příběh tohoto revolučního modelu ovšem začal už daleko dříve a vlastně i pod jinou značkou. S jeho vývojem totiž začala konkurenční automobilka NSU, a to konkrétně šéf vývoje Ewald Praxl. Snil o automobilu s pístovým čtyřválcem vpředu a silným výkonem. Bohužel pro něj, NSU v roce 1969 převzal pod svá křídla VW.
Žádná miniatura, otec se synem postavili klasický Volkswagen Brouk v obří velikosti
Vůz se měl původně přestavit už na autosalonu v Ženevě v roce 1969, tehdy ještě jako NSU, ale nový majitel značky, který v té době vlastnil už i Audi, jasně řekl ne. Nové Audi 100, hvězda výstavy, by totiž podle něj měla v autě silnou konkurenci, a proto byl vůz pod značkou Volkswagen představen až 20. října 1970 na konferenci v Salzgitteru.
Do té doby Volkswagen sázel především na koncepci Brouka, tedy s motorem vzadu. Model K70 ovšem přišel s kapalinou chlazeným motorem vpředu a pohonem předních kol, což dalo vzniknout trendu, který postupně využily dnes legendární modely Passat či Golf. „Ká sedmdesátka“ pak disponovala i podvozkem s nezávislým zavěšením všech kol, předu byly vzpěry McPherson. Vůz měl také netradičně velkorysý rozvor.
Design automobilu s hranatou karosérií a stupňovitě svažovanou zádí byl také neobvyklý a svým způsobem i jedinečný. Auto dodnes působí poměrně moderním dojmem, i když je přes půl století staré.
Laurin a Klement slaví 125 let. Předchůdce dnešní Škody začal s bicykly
Pod kapotou legendárního modelu se nacházel čtyřválec s netradičním objemem 1605 kubických centimetrů. V základní variantě měl model 75 koňských sil, se dvěma karburátory měl pak v silnější verzi i 90 koní. Obě verze byly napojeny na čtyřstupňovou manuální převodovku.
Auto prošlo v roce 1972 modernizací, a dokonce se do něj dostal i nejsilnější motor s objemem 1807 kubických centimetrů, který dával výkon rovných sto koní. V roce 1975 se následně model dostal na pokraj svého konce a přestal se vyrábět. Za pět let vzniklo úctyhodných 211 127 kusů. Ve Volkswagenu vůz považují za základ pro modely jako Passat či Golf.