Článek
Oasis je malý, čistě elektrický hatchback, který udiví už svým vzhledem – především rozměry prosklení. Třeba boční dveře jsou vlastně téměř kompletně průhledné. Interiér je tak výrazně prosluněný, jako skleník. A tak na přední desce se může dařit třeba kaktusům, bonsajím apod. Je to ale jen taková malá libůstka.
To zajímavější z hlediska automobilismu je to, že auto je vlastně navrženo pro moderní sdílené systémy aut. Vůz je autonomní, může jezdit tedy zcela sám a zákazník by si ho přivolal pomocí mobilní aplikace. Po zaplacení by se dostal dovnitř pomocí speciálního kódu, zaslaného centrálou. Aby byl vůz vytížený, je v něm integrována speciální funkce spolujízdy, která vyhledá lidi, směřující stejným směrem. Oba si mohou pak vybírat, s kým pojedou.
Auto jako takové je poháněno elektromotory ZF, umístěnými v kolech. Takže ta se mohou otáčet ve velkém úhlu a neuvěřitelně zkrátit poloměr otáčení. Řidič uvnitř vozu může sám řídit, a když to situace dovolí, sklopí volant a nechá autopilota, aby se o řízení staral sám.
Volant pak poslouží třeba jako základna pro klávesnici. Vůz je totiž připojený na internet, a tak cestující mohou třeba vybrat maily, zprávy nebo si poslechnout nějakou muziku v supermoderním audiosystému Harman Kardon s 24 reproduktory. Když není zapotřebí lidský faktor, tak se samozřejmě upraví veškeré funkce tak, aby nepřekážely. Třeba se i zasunou zpětná zrcátka.
Zajímavá je i záď. Tady není klasická výklopná záď, ale výsuvný šuplík. Může být vyhřívaný nebo chlazený, podle toho, co cestující zrovna potřebují. Stejně tak se sem dávají i akumulátory. A když ty se vybijí během cesty, mobilní aplikace sjedná schůzku auta s robotickým vozítkem, které akumulátory někam přiveze.
Zajímavé je i zpracování informací a komunikace pro řidiče a okolí. Vůz dokáže promítat vzkazy pro řidiče, když přichází (třeba ho přivítat) nebo napsat přecházejícím chodcům, že právě tento automobil o nich ví a brzdí, takže mohou bezpečně přejít.
Samozřejmě že všechno tohle je zatím jen hudba budoucnosti, kterou sice spolupracující firmy vyvíjejí, ale k sériové výrobě mají podobné systémy ještě daleko.