Hlavní obsah

Autíčko stavěné na míru německé poště prošlo modernizací

Novinky, fra, mb

Speciální elektrická vozítka německé pošty jsou stále stejně vizuálně výrazná, ale uvezou toho víc, rychleji a dál. Jejich výrobce je totiž prodává i jinam než do služeb pošty, např. i DHL, řadě zákazníků dosavadní parametry nestačily. Pravděpodobně můžeme očekávat prodej i v ČR.

Foto: StreetScooter

Nový StreetScooter Work

Článek

Německá pošta si před lety ve snaze zlepšit ekologii svého provozu nechala na zakázku vyvinout elektrické dodávky, aby jimi nahradila značnou část flotily dieselových automobilů. Streetscooter Work, jak se tento vůz jmenuje, nyní prošel pár změnami.

Tou nejzásadnější je zvýšení přepravní kapacity. Zadní nákladový prostor u verzí Work a větší Work L se zvětšil tak, že pobere minimálně čtveřici naložených europalet, navíc se zvedla i nosnost nad tunu. Právě nevalné parametry tohoto typu totiž neseděly potenciálním zákazníkům.

Foto: Deutsche Post DHL

Streetscooter Deutsche Post

Stejně tak zákazníci žádali i vyšší rychlost. Německá pošta (Deutsche Post, DP) a DHL sice chtěly tohle auto především pro rozvoz ve městě, takže 85 km/h nejvyšší rychlosti bylo dostatečných, ale to je zase málo tam, kde jsou dálnice. I sama pošta začala pociťovat tento nedostatek třeba při rozvozu zásilek po obchvatech nebo do okrajových částí měst, takže nový vůz už zvládne 125 km/h.

První jízda s novým Renaultem Trafic: Klady zůstaly

AutoMoto

Motor je pravděpodobně stále ten samý – slabý, ale zato jednoduchý a spolehlivý s výkonem 48 kW (65 k). Kapacita akumulátorů je 40 kWh a dojezd na jedno nabití je 160 km.

Vylepšena byla také palubní nabíječka, která má výkon až 11 kW, a tak zkracuje dobu nabíjení z cca 13 hodin (Work L se 40 kWh akumulátory) na 5 h (do 80% kapacity).

Foto: Deutsche Post

Streetscooter

Nabídka pro zákazníky se také rozšířila o solidnější výbavu, např. je standardem nový infotainment s bluetooth, Androidem Auto a Apple CarPlay, a také pravidly vyžadovaný umělý zvuk pro varování chodců.

Pro německou poštu nebo DHL jsou auta vyloženě puristická a mají jen nejnutnější věci, ale nově je možnost objednat automatickou klimatizaci, bezklíčový vstup, boční airbag spolujezdce nebo systém nouzového volání e-Call, který je opět nutný kvůli předpisům.

Železniční přejezdy v Česku budou hlídané kamerami, můžou i měřit rychlost

AutoMoto

Cena vozů v Německu začíná na 38 450 eurech, tj. 993 tisících korun, ovšem to je pouze za kabinu s podvozkem a pohonným ústrojím. Chce-li zákazník skříň o objemu 7,7 m3, musí zaplatit nejméně 42 750 eur, tedy 1,1 milionu korun.

Proč vůbec existuje?

Německá pošta na počátku druhé dekády 21. století hledala vhodné elektrické vozy, kterými by nahradila rozvážkové dodávky. Bohužel v té době trh nebyl na něco takového připraven, a tak pošta definovala svoje požadavky. Pošta, společně s několika firmami a univerzitou v Cáchách navrhli a začali vyrábět novou dodávku.

Pošta pak převzala kontrolní balík akcií ve výrobní firmě a vůz se tak stal zcela jejím. Jenže zájem byl velký i zvenčí, a tak pošta otevřela dveře další velké firmě DHL, která vstoupila do společného podniku a začali spolu produkovat stále větší množství těchto vozů jak pro své potřeby, tak i pro další zákazníky.

Foto: Deutsche Post

Streetscooter

Nejdůležitější vlastnost StreetScooteru je to, že je neskutečně jednoduchý a funkční. Karoserie je z plastu a poškozené díly lze snadno vyměnit. Každá součástka byla počítána ne na to, aby se po dvou letech zničila, ale aby vydržela extrémní zátěž po dobu 15let.

Například se počítá s tím, že během jedné desetihodinové pracovní doby se dveře otevřou a zavřou dvěstěkrát. Dojezd vozu na menší 20kWh baterii byl sice jen 80 km, ale pro rozvážkovou službu to bylo dostatečné.

Nedávno se firma dala také do spolku s Fordem, když nasadila nový typ vozu Work XL, což je přestavěný Ford Transit s nosností až 1250 kg a elektrickým pohonem. Nyní má společný podnik velkou výzvu – chce expandovat do Číny.

Související články

Výběr článků

Načítám