Článek
Zadní světla do mlhy jsou díky své výrazně vyšší intenzitě skvělým pomocníkem v mlze či v hustém dešti, pokud motorista v autě potřebuje být viděn na větší vzdálenost. Používání mlhovek je v některých případech dokonce zákonem vyžadované.
Český silniční zákon, tedy zákon č. 361/2000 Sb., v § 32 říká, že řidič musí vždy užít zadní světla do mlhy za mlhy, hustého deště nebo sněžení a že předních světel do mlhy naopak užít smí, jen pokud je mlha, hustě prší anebo sněží.
Otázkou však je, zda je mlha dost hustá a vozy okolo dost daleko na to, aby bylo potřeba použít světla do mlhy - ať už přední, či zadní. Zadní mlhovky totiž, bez ohledu na znění zákona, reálně dobře slouží jen k tomu, aby vaše auto bylo vidět za situace, kdy obrysová světla neposkytují dostatečné osvětlení.
Typicky v ranních kolonách si spousta řidičů navzájem „vypaluje“ oči a navíc tím znesnadňují rozlišení brzdových světel, které mají podobnou intenzitu.
„Nevhodně rozsvícená mlhová světla dozadu oslňují řidiče za námi a mohou pro něj být matoucí. V záři výrazných mlhových světel také může snadno přehlédnout nebo později reagovat na brzdová světla, čímž mohou zbytečně vznikat krizové situace,“ řekl Novinkám v minulosti Martin Farář z BESIP.
Pozor na denní svícení
Opačným extrémem jsou ve zhoršených podmínkách motoristé, jejichž vůz vzadu vůbec nesvítí. Dnes již často nejde o problém „zapomněl jsem rozsvítit“, ale u moderních vozů je příčinou přílišný spoleh na automatické přepínaní denních a potkávacích světel.
Senzor totiž mlhu nevidí, je spokojen s dostatkem světla a přepne do denního režimu. U některých levnějších vozů a typicky v případě asijských aut v jakékoli cenové hladině dokonce ani není propojen se senzorem deště, a tak ani za hustého lijáku potkávací světla, tedy včetně těch zadních, nerozsvítí. Je tak potřeba učinit manuálně.
I tentokrát je ale třeba znát své auto - řada vozů rozsvítí s předními denními běžně i zadní světla, tehdy manuální zapnutí světel není nutné.