Článek
Na otázku, zda kvůli tomu bude v Česku nutné přijmout nějaké legislativní změny, Novák odpověděl: „Není to potřeba, protože jde o nařízení Evropské komise.“
V praxi bude automatický záchranný systém fungovat na bázi palubních jednotek podobných těm, které se dnes v nákladních vozidlech a autobusech používají k placení mýtného. Centrální jednotku eCall namontuje automobilka buď pod sedadlo řidiče, nebo do palubní desky auta. Aktivovat se pak eCall bude pouze v případě, že ve voze vystřelí airbagy.
„Když dojde k havárii, zajistí jednotka systému eCall okamžité spojení s linkou 112. Současně odešle základní data o nehodě. Přesný čas, kdy k ní došlo, polohu a typ vozidla, směr, v němž jelo, a dokonce i počet pasažérů, jejž zjistí podle množství zapnutých bezpečnostních pásů ve voze,“ vysvětluje David Potužák, projektový manažer společnosti Telefónica Czech Republic.
Automatické tísňové volání bude na stejné bázi fungovat ve všech členských zemích Evropské unie.
Česko systém testuje už pět let
Česká republika je v jeho testování průkopníkem. Začala s tím už v roce 2007, kdy se tohoto úkolu ujala Telefónica ve spolupráci s ministerstvem dopravy a Hasičským sborem ČR.
Na úspěšné prvotní národní testování navázal loni tříletý evropský pilotní projekt HeERO, jehož cílem je zajistit interoperabilitu služby eCall napříč jednotlivými státy. Po celé naší republice i v některých dalších zemích EU tak lze potkat testovací vozy, které simulují dopravní nehody a pomáhají ověřit, zda spojení na centrálu 112 funguje bez chyby.
Dva z těchto testovacích vozů Telefónica ve čtvrtek veřejnosti představila na pražském Václavském náměstí v rámci Dne bezpečnosti silničního provozu.