Hlavní obsah

Auta musí být menší a lehčí, říká šéf Citroënu

SUV budou mít při masovém přechodu na elektrický pohon problém kvůli horší aerodynamice, takže se od nich automobilky budou odklánět, myslí si Vincent Cobée, šéf Citroënu. Varuje také před omezováním mobility lidí ve snaze dosáhnout uhlíkové neutrality, lepší cestou jsou podle něj kompromisy, které představil Citroën Oli.

Foto: Citroën

Citroën (Ilustrační foto)

Článek

Generální ředitel automobilky Citroën Vincent Cobée se už v minulosti nechal slyšet, že podle jeho názoru elektromobily ukončí nadvládu SUV. Pro magazín Autocar to nyní doplnil - auta podle něj musí být lehčí a více aerodynamická.

To je v podstatě totéž jinými slovy, ale Cobée to rozvedl. „Přechod k elektrickým vozidlům zásadně zvětší důležitost aerodynamiky. (…) V současném světě spalovacích aut prostě zvětšíte nádrž a dokud vaši zákazníci ignorují cenu benzínu, což dělá 30-50 % populace, proč se aerodynamikou zabývat?“ ptá se.

Ve světě elektrických aut však takovýmto způsobem vyřešit dojezd na jedno doplnění energie není tak jednoduché - vyžadovalo by to větší baterii, což znamená vyšší hmotnost i cenu vozu. „V elektrickém světě ztrácíte dojezd kvůli aerodynamice. Takže cokoliv, co je vysoké nebo hranaté, má postih,“ říká Cobée.

Elektromobilita ukončí nadvládu SUV, myslí si šéf Citroënu

AutoMoto

Hmotnost podle něj má význam, když se snižuje o stovky, nikoliv jen o desítky kilogramů. A to je obtížné a drahé; například to vyžaduje masivní použití hliníku místo oceli. „Pokud snížíme hmotnost o 50 kg, dopad je v podstatě nulový. Ale když vylepšíme aerodynamiku nebo efektivitu pohonného ústrojí, dopad na dojezd to má zásadní,“ říká.

Zmiňuje také možnost daňových pobídek k tomu, aby si lidé kupovali lehčí auta. „Ve Francii, když si koupíte elektromobil, který váží přes 2,4 tuny, nedosáhnete na dotaci,“ řekl a naznačil, že limit by mohl klesnout třeba na 1,8 tuny. Myslí si, že automobilky budou stavět auta, která sedí níž a nabízejí aerodynamicky efektivnější tvary, spíš než hledat úspory pár kilogramů na krabicoidních SUV.

Pro dosažení uhlíkové neutrality jsou však podle něj nutné ještě další kompromisy, které naznačil koncept Citroën Oli. „Můžete mu stát na kapotě, na střeše, ale váží to třetinu a je to recyklované,“ řekl směrem k materiálům, z nichž je karoserie oli vyrobená. Její panely tvoří sendvičový materiál využívající karton.

Naopak cesta podle něj není v omezování mobility lidí. „Nedá se motivovat sedm miliard lidí tím, že jim řeknete, neměli byste cestovat, neměli byste jíst, neměli byste si užívat života,“ říká. „Kdokoliv si myslí, že individuální mobilita není důležitá - chcete se vrátit k uzavření za covidu? Ve skutečnosti tehdy každý chtěl svobodu a mobilitu,“ uzavírá.

Citroën Oli: drsně vyhlížející koncept má nabízet dost na to, aby prostě stačil

AutoMoto

Výběr článků

Načítám