Hlavní obsah

Malá auta budou až dvakrát dražší, tvrdí šéf Renaultu

Cena konvenčních malých aut podle šéfa Renaultu Lucy de Mea významně poroste kvůli nutnosti splnit přísné emisní normy. Blíží se tak moment, kdy elektromobily budou stát stejně. V té době ale celá Evropa nebude na přechod na elektromobily připravena.

Foto: Jan Handrejch, Právo

Ilustrační foto.

Článek

Malá městská auta typu Renaultu Clio nebo Škody Fabia to dnes na trhu mají těžké. Sice je o ně stále zájem, ale přinejmenším jejich verze kombi až na zmíněnou fabii padly na oltář malým crossoverům. A hlavně, protože jsou jejich zákazníci citliví na cenu, je problém do nich instalovat lepší, a tedy dražší technologie ke snižování emisí.

Škoda Fabia ukazuje interiér, nové logo modelu nepřehlédnete

AutoMoto

Právě to bude podle šéfa Renaultu Lucy de Mea hlavním důvodem, proč tahle auta budou v dohledné době muset být podstatně dražší. Až dvakrát v momentě, kdy bude třeba splnit emisní normu Euro 7, uvedl pro britský magazín Autocar.

„Existuje cena, kterou musíte zaplatit, abyste ,vyčistili‘ spalovací motor. Potřebujete filtr pevných částic s platinou, rhodiem a dalšími drahými věcmi, ať je řeč o cliu za 400 tisíc, nebo mercedesu za tři miliony (korun; přepočteno – pozn. aut.). Filtr pro ten mercedes je větší, ale co do procent ceny auta je levnější a zákazník si může dovolit zaplatit. Ale pro výrobce malých aut se život stává velmi těžký,“ vysvětlil de Meo.

„Zároveň cena baterií klesá zhruba o 10 % za rok, alespoň dle našich zkušeností. A malým elektrickým autům stačí malé baterie, takže jsou co do procent ceny auta levnější než v případě rodinných elektromobilů. Ceny konvenčních malých aut rostou, ceny odpovídajících elektromobilů klesají. Blíží se moment, kdy se křivky protnou, a v té chvíli začnou být malé elektromobily v Evropě životaschopnější,“ dodal.

Elektromobilem na vzdálenou chalupu? Dojel jsem s odřenýma ušima

Podcasty a pořady

Když se člověk podívá např. do ceníku Opelu, v němž elektrická Corsa-e pořád stojí téměř dvojnásobek oproti konvenční variantě, tenhle moment vypadá dost daleko. S přihlédnutím k de Meovým slovům o zásadnímu růstu cen konvenčních malých aut během příštích několika let ale ten moment do té doby přijde. Bohužel však je možné, že přitom budou ceny konvenčních malých aut blíž dnešním cenám jejich elektrických verzí.

Podle de Mea nyní automobilky závodí v tom, kdo se k tomuto bodu dostane první. Tehdy se elektrická auta „demokratizují“, uvádí a dodává, že většina průmyslu očekává tento bod někdy v letech 2025–2026.

U větších aut očekává setrvání trendu přesunu k SUV a crossoverům, třebaže tahle auta nejsou pro elektrický pohon ideální – mají velký odpor vzduchu. Zákazníci ale nechtějí nízká auta, pokud nechtějí něco na způsob lamborghini.

Světovým autem roku 2021 je Volkswagen ID.4

AutoMoto

Vidí však cestu v SUV-kupé: „Jsou trendy a jako elektromobily nebudou potřebovat dlouhou kapotu. Nebudou mít před přední nápravou motor, takže kola budou v rozích a budou velká. Odhaduji, že bude generace aut s vysokým podvozkem na velikých kolech, ale s dobrou aerodynamikou. To jsou věci, kterých chceme dosáhnout s alpine.“

V emisní normě Euro 7 také vidí konec všech spalovacích motorů, které nebudou alespoň ve full hybridním ústrojí. Ani 48V mild hybridy podle něj nezvládnou emisní normy splnit. Přesto si nemyslí, že by všichni zákazníci v EU byli připravení na elektromobilitu do roku 2030, natož 2025, kdy by norma Euro 7 měla začít platit. „Podívejte se na jih Španělska nebo jih Itálie. Tam není kupní síla na elektromobily ani infrastruktura,“ říká.

Související články

Za volantem Cupry Formentor: Poprvé na výbornou

První samostatně stojící auto španělské značky Cupra - Formentor - samozřejmě má geny Seatu, ale výsledek plní veškerá očekávání, která by člověk od ostrého...

Výběr článků

Načítám