Článek
Local Motors se zrodil v roce 2007, a třebaže nemá sílu na to, aby dělal vrásky klíčovým hráčům jako Volkswagen či Toyota, blýskl se něčím výjimečným. Loni totiž za přispění jedinečného softwaru stvořil vozidlo v 3D tiskárně. S výjimkou některých komponentů, kupříkladu motoru, se autíčko LM 3D Swim zrodilo z tiskárny, přičemž na trhu má mít premiéru ještě před Vánocemi.
Airbus si samozřejmě „ohlídá“ další osud tištěných vozidel, avšak současně vychází z toho, že letecká doprava závisí na hmotnosti, protože každý ušetřený gram přináší úsporu peněz. Jinak řečeno: letadla se vydají cestou automobilů.
Zázrak u kaktusů
„V naší továrně v německém Varelu budeme tisknout titanová palivová potrubí se zdvojenou stěnou. To však je jen začátek,“ upozorňuje Peter Sander z Airbusu.
Jay Rogers (44), zakladatel Local Motors, postává hrdě před rámy karosérií elektromikrobusu bez řidiče zvaného Olli, který si v polovině června odbyl premiéru mezi hotely, restauracemi, nákupními centry a obytnými čtvrtěmi v areálu National Harbor u Washingtonu. „Představa, že si vytiskneme školní autobusy, už přestala být snem,“ zdůrazňuje v továrně na konci slepé ulice lemované kaktusy v arizonském Phoenixu.
„Mezírka mezi dveřmi a karosérií bývá u klasicky zhotovovaných aut čtyři až šest milimetrů. 3D tiskárna dosáhne preciznosti dvou milimetrů,“ chlubí se Rogers týdeníku Focus. Rogers se šestnáctiletý dostal na prestižní univerzitu v Princetonu, kde nejprve snil o tom, že se stane hvězdou automobilového průmyslu. Pak však vystudoval mezinárodní politiku. Tři roky působil v Číně ve službách výrobce zdravotnické techniky, později to zkusil jako investiční bankéř.
V roce 1999 hodil všechno za hlavu a nechal se naverbovat námořní pěchotou. V Iráku velel elitnímu komandu. Jeho dva nejlepší přátelé padli. „O život je připravila závislost Ameriky na ropě,“ vysvětluje, proč se vrátil k první lásce – autům.
Zkusit to může každý
Vývoj nového modelu trvá klasickým automobilkám až pět let a stojí milióny. Tým návrhářů připravuje v naprostém utajení „krále duchů“, jak říkají němečtí výrobci novým modelům do chvíle, než je představí veřejnosti. V Local Motors to však chodí naprosto jinak. Firma vypisuje veřejné soutěže – zkusit to může každý.
Komunitu fanoušků dnes tvoří 50 tisíc lidí. Autíčko LM 3D Swim stvořil ve volném čase Kevin Lo, produktový architekt firmy Hewlett Packard. Místo z 50 tisíc prvků se skládá z 50 „puzzlů“ z trojrozměrné tiskárny. Projekty se financují z příspěvků jednotlivců, ale i firem a nadací.
Zavedené automobilky zatím své zástupce ani na prohlídku, ani na navázání styků do Phoenixu nevyslaly. Určitě nikoli kvůli tomu spatřuje Rogers jejich budoucnost v černých barvách s tím, že pýcha předchází pád: „Do deseti let už nebude nikdo chtít jezdit vozy, které dnes koncerny vyrábějí.“
Fantomas by žasl
V závěru komedie Fantomas se zlobí z roku 1965 Citroën DS změní v superrychlé letadlo a Fantomas jím ulétne rozohněnému Louisi de Funesovi a zklamanému Jeanu Maraisovi.
Lilium, první létající vůz světa, zatím nevykročil z počítačové podoby. Pokud však půjdou věci tak, jak by měly jít, v roce 2018 se stane realitou. „Jen si to představte: stavíte se v garáži a pak si poletíte, kam budete chtít. Bez zácp na silnicích, bez zpoždění a pravděpodobně s lepším výhledem,“ zasnil se Daniel Wiegand (38), šéf německé firmy Lilium Aviation.
O podrobnostech lidé z jeho okolí příliš nehovoří. Na veřejnost pronikly jen základní údaje: dolet 500 kilometrů, nejvyšší rychlost 400 km/hod., dva cestující, elektromotor vlastní výroby.
Američané se snaží odpovědět strojem TF-X, jenž na první pohled připomíná křížence mezi jachtou a sanitkou. Časopis Bloomberg Businessweek navíc prozradil, že Larry Page (43), jeden ze zakladatelů Googlu, vložil přes sto miliónů dolarů (2,45 mld. korun) do dvou firem chystajících létající auta. „Lidé v okolí letiště Hollister u Sillicon Valley pravidelně pozorují dva létající prototypy,“ upozorňuje časopis.