Hlavní obsah

Aut v Praze opět přibylo, nejvytíženější je Barrandovský most

V hlavním městě se v loňském roce zvýšil počet aut o 40 800 automobilů na 1,258 milionu. Většinu z nich tvoří osobní automobily. Celkem po metropoli auta najezdila asi 22,8 milionu kilometrů, meziročně méně. Nejvytíženější komunikací byl stejně jako v uplynulých letech Barrandovský most. Vyplývá to z dopravní ročenky Technické správy komunikací (TSK) za rok 2022.

Foto: Novinky

Barrandovský most

Článek

V metropoli je 4068 kilometrů komunikací. Z celkového počtu vozidel registrovaných v Praze je většina osobních, kterých je více než jeden milion. V roce 2021 evidovaly úřady v metropoli 970 755 osobních aut, v roce 2020 to bylo 925 716. 

Ve srovnání se zbytkem Česka tvoří množství aut registrovaných v metropoli necelou sedminu celkového počtu aut v republice. Nejvíc jich v Praze přibylo v letech 1990 až 2000, kdy se jejich počet zdvojnásobil.

Počet registrovaných vozidel v Praze
RokPočet motorových vozidelPočet osobních aut
196193 10644 891
1990428 769336 037
2000746 832620 663
2015941 145740 745
20161 002 645795 178
20171 058 949844 613
20181 104 392882 717
20191 140 482911 844
20201 160 982925 716
20211 217 344970 755
20221 258 1441 003 728

Po Praze loni řidiči najeli 22,813 milionu kilometrů, když v roce 2021 to bylo 22,956 milionu a o rok dříve 21,482 milionu kilometrů. Stejně jako v uplynulých letech nejvíc najela osobní auta.

V uplynulých dvou letech se proměnila intenzita dopravy. V roce 2020 meziročně klesla o osm procent, v roce 2021 vzrostla a skoro vyrovnala předcovidový rok 2019 a na zhruba stejné úrovni se držela i loni. Zatímco v centru města byla intenzita v meziročním srovnání stejná, část aut ubyla na takzvaném vnějším kordonu.

Nejvytíženější komunikací byl loni Barrandovský most, přestože jej silničáři přes léto opravovali a byl na něm omezen provoz. Po mostě denně projelo 139 000 aut, meziročně asi o tři tisícovky méně.

Nejvytíženější pražské komunikace v roce 2022
ÚsekPočet aut za den
Barrandovský most142 000
Jižní spojka (Chodovská - V Korytech)129 000
Jižní spojka (5. května - Vídeňská)128 000
Strakonická (Dobříšská - Barrandovský most)124 000
Jižní spojka (Průběžná – V Korytech)121 000

Druhou nejvytíženější byla Jižní spojka v úseku Chodovská – V korytech, kde projelo 129 000 aut, a na třetím místě Jižní spojka mezi ulicemi 5. května a Vídeňská. Barrandovský most je zároveň nejvytíženějším mostem přes Vltavu. Za ním jsou na druhém místě Hlávkův a třetí Radotínský společně s mostem Barikádníků.

Nejvytíženější běžnou křižovatkou bylo křížení Černokostelecké s Průmyslovou s denním provozem 70 000 aut. Na druhém místě křižovatka Podebradská-Kbelská, která byla nejvytíženější v roce 2021. Nejzatíženější takzvanou mimoúrovňovou křižovatkou je křížení 5. května a Jižní spojky s 209 000 auty. Nejvíc řidičů projelo Dejvický tunel, denně jej využilo 93 000 vozů.

V meziročním srovnání se od roku 2010 ani loni nezměnila obsazenost v automobilech. Ta se v centru drží na 1,3 člověka na jedno vozidlo. Pro srovnání v roce 1990 to bylo 1,71, v roce 2000 pak 1,44 osob na vůz.

Letošní opravy Barrandovského mostu skončí do konce prázdnin, věří Hřib

Ekonomika
Související témata:

Výběr článků

Načítám