Článek
V metropoli je 4068 kilometrů komunikací. Z celkového počtu vozidel registrovaných v Praze je většina osobních, kterých je více než jeden milion. V roce 2021 evidovaly úřady v metropoli 970 755 osobních aut, v roce 2020 to bylo 925 716.
Ve srovnání se zbytkem Česka tvoří množství aut registrovaných v metropoli necelou sedminu celkového počtu aut v republice. Nejvíc jich v Praze přibylo v letech 1990 až 2000, kdy se jejich počet zdvojnásobil.
Počet registrovaných vozidel v Praze | ||
---|---|---|
Rok | Počet motorových vozidel | Počet osobních aut |
1961 | 93 106 | 44 891 |
1990 | 428 769 | 336 037 |
2000 | 746 832 | 620 663 |
2015 | 941 145 | 740 745 |
2016 | 1 002 645 | 795 178 |
2017 | 1 058 949 | 844 613 |
2018 | 1 104 392 | 882 717 |
2019 | 1 140 482 | 911 844 |
2020 | 1 160 982 | 925 716 |
2021 | 1 217 344 | 970 755 |
2022 | 1 258 144 | 1 003 728 |
Po Praze loni řidiči najeli 22,813 milionu kilometrů, když v roce 2021 to bylo 22,956 milionu a o rok dříve 21,482 milionu kilometrů. Stejně jako v uplynulých letech nejvíc najela osobní auta.
V uplynulých dvou letech se proměnila intenzita dopravy. V roce 2020 meziročně klesla o osm procent, v roce 2021 vzrostla a skoro vyrovnala předcovidový rok 2019 a na zhruba stejné úrovni se držela i loni. Zatímco v centru města byla intenzita v meziročním srovnání stejná, část aut ubyla na takzvaném vnějším kordonu.
Nejvytíženější komunikací byl loni Barrandovský most, přestože jej silničáři přes léto opravovali a byl na něm omezen provoz. Po mostě denně projelo 139 000 aut, meziročně asi o tři tisícovky méně.
Nejvytíženější pražské komunikace v roce 2022 | |
---|---|
Úsek | Počet aut za den |
Barrandovský most | 142 000 |
Jižní spojka (Chodovská - V Korytech) | 129 000 |
Jižní spojka (5. května - Vídeňská) | 128 000 |
Strakonická (Dobříšská - Barrandovský most) | 124 000 |
Jižní spojka (Průběžná – V Korytech) | 121 000 |
Druhou nejvytíženější byla Jižní spojka v úseku Chodovská – V korytech, kde projelo 129 000 aut, a na třetím místě Jižní spojka mezi ulicemi 5. května a Vídeňská. Barrandovský most je zároveň nejvytíženějším mostem přes Vltavu. Za ním jsou na druhém místě Hlávkův a třetí Radotínský společně s mostem Barikádníků.
Nejvytíženější běžnou křižovatkou bylo křížení Černokostelecké s Průmyslovou s denním provozem 70 000 aut. Na druhém místě křižovatka Podebradská-Kbelská, která byla nejvytíženější v roce 2021. Nejzatíženější takzvanou mimoúrovňovou křižovatkou je křížení 5. května a Jižní spojky s 209 000 auty. Nejvíc řidičů projelo Dejvický tunel, denně jej využilo 93 000 vozů.
V meziročním srovnání se od roku 2010 ani loni nezměnila obsazenost v automobilech. Ta se v centru drží na 1,3 člověka na jedno vozidlo. Pro srovnání v roce 1990 to bylo 1,71, v roce 2000 pak 1,44 osob na vůz.