Článek
„Nejrychlejší elektromobil na 1000 km na jedno nabití,“ tak přesně zní Guinnessův rekord, který má nového držitele. Je jím solární elektromobil Sunswift 7, za nímž stojí tým studentů Univerzity Nového Jižního Walesu (UNSW) v Sydney.
Tým začal na voze pracovat před dvěma lety, následovala covidová omezení, takže hotovo bylo až nedávno a konečně byl čas na pokus o rekord. Ten se konal na trati Australského automobilového výzkumného centra (AARC) ve Victorii. Vůz tam zvládl 240 kol během 11 hodin a 52 minut. Tisícikilometrovou vzdálenost ujel průměrnou rychlostí 85 km/h.
Samozřejmě to nebylo bez zastávky, bylo potřeba střídat řidiče, a dokonce provést jednu opravu na řídicím systému baterie. Protože pravidla stanovují, že automobil nesmí stát déle než 15 minut v kuse, jinak pokus o rekord končí, oprava musela být blesková - a týmu se povedla za 14 minut a 52 sekund.
Řidič bez rukou driftoval v rekordní rychlosti
Průměrná spotřeba energie byla 3,8 kWh/100 km, což je oproti běžné spotřebě silničních elektromobilů, která se typicky pohybuje okolo 20 kWh/100 km, špičková hodnota. Také ale vůz váží jen 500 kg a chybí mu jakékoliv komfortní prvky, airbagy či klimatizace.
„Sunswift 7 není produkční auto budoucnosti, protože jsme dělali kompromisy na komfortu a také náklady jsou obrovské,“ říká profesor Richard Hopkins, který tým vedl. „Tým se zaměřil na ultimativní efektivitu, aby rekord získal. Ukázal, co je možné, když se zaměříte na aerodynamiku, valivý odpor a použití chytrých materiálů,“ komentoval dále úspěch.
Samozřejmě lze spekulovat, že ona část názvu rekordu „na jedno nabití“ je diskutabilní, když vůz mohl cestou využívat energii ze slunce. Pokud ale splnil parametry pro zápis do Guinnessovy knihy rekordů, není moc co namítat.