Článek
O britském projektu nového nejrychlejšího auta světa, Bloodhoundu SSC, je po vážných finančních problémech na přelomu let 2019 a 2020 poněkud ticho, takže nejvyšší rychlostí v pozemním vozidle je stále hodnota 1227,986 km/h, dosažená Thrustem SSC v roce 1997 v USA.
Na scéně se však objevuje nový vyzyvatel, a to z Austrálie, a nemá malé ambice – chce pokořit tisíc mil, tedy 1609 km/h. Zakladatelem projektu a designérem vozu je Rosco McGlashan, držitel australského rychlostního rekordu z roku 1994, který spolupracuje s týmem inženýrů ve městě Perth.
Vůz nazvaný Aussie Invader 5R (česky „australský nájezdník”) je poháněn jednou raketou, která dokáže vyprodukovat více než 62 tisíc liber tahu, což odpovídá zhruba 203 tisícím koní výkonu běžného motoru. Podle počítačových modelů to má znamenat zrychlení na 100 km/h za 1,1 sekundy, tisícimílovou hranici má vůz protnout za necelou půlminutu.
Na zrychlení má vůz potřebovat cca 5 kilometrů, ovšem zpomalování zabere třináct. Nejprve se aktivují aerodynamické brzdy, v nižších rychlostech vystřelí padáky a v těch nejnižších do konečného zastavení budou pracovat kotoučové brzdy jako v normálním autě.
Co dalšího taková rychlost znamená? „Jen překonat odpor vzduchu v takové rychlosti vyžaduje obrovské množství tahu. Pohyb rychlostí 1600 km/h znamená stonásobný odpor vzduchu oproti rychlosti 160 km/h, takže potřebujete obrovské množství síly.
A i když překonáte tenhle problém, je tu další, možná ještě větší – stabilita. Jakmile se blížíte rychlosti zvuku, část proudění vzduchu kolem auta už ji překoná, i když auto samotné ještě ne. V takové chvíli se začínají tvořit tlakové vlny, které mohou vytvořit neobvyklé rozdíly v tlaku na vozidlo. Z pohledu ovladatelnosti a stability je to noční můra,” vysvětlil pro web CarAdvice Daniel Edgington-Mitchell, přednášející mechanické a letecké inženýrství na univerzitě Monash v Melbourne.
Přesto si myslí, že projekt může dosáhnout úspěchu. „Už jsme viděli, jak proudovým motorem poháněné auto překonalo rychlost zvuku, a pokud je tohle reálné, věřím, že 1600 km/h je reálných taky. Nejsou to neřešitelné problémy, jsou jen velmi obtížné,” dodal.