Článek
Audi vyrukovalo na ty své zákazníky, kteří chtějí jezdit rychle, ale zároveň částečně bez lokálních emisí škodlivin, s novými variantami SUV Q8 - plug-in hybridy 55 TFSIe Quattro a 60 TFSIe Quattro. Liší se od sebe především výkonem, jejich základ však tvoří stejný šestiválcový benzínový motor s objemem 3,0 litru a osmistupňovou automatickou převodovkou.
První jízda v Audi SQ7 a SQ8 TFSI: Konečně správné palivo
V případě slabší varianty 55 nabídne plug-in hybridní Q8 kombinovaný výkon až 280 kW/381 koňských sil a točivý moment 600 N.m. Silnější „šedesátka” nabízí výkon 340 kW/462 koní a 700 N.m. U obou je maximální rychlost omezena na 240 km/h, slabší verze se na rychlost 100 km/h dostane za 5,8 sekundy, silnější o čtyři desetiny rychleji.
O čistě elektrickou jízdu se stará elektromotor a lithium-iontová baterie s kapacitou 17,8 kWh. Zásuvkou, která je schopná poskytnout 7,4 kW nabíjecího výkonu, baterii dobijete za zhruba dvě a půl hodiny. Pouze na elektřinu má dle metodiky WLTP auto ujet 48 km v silnější, resp. 49 km ve slabší verzi s maximální rychlostí 135 km/h.
Samozřejmostí je možnost volby, jak se bude plug-in hybridní ústrojí chovat. Řidič může zvolit, zda auto pojede výhradně na elektřinu, zda bude držet určitou úroveň nabití baterie, anebo může pomocí volby „Auto” nechat rozhodování na voze samotném.
Ani jedna z výkonových variant ovšem dle automobilky nedosáhne na českou „elektromobilní” registrační značku, která by vozidlo opravňovala např. volně parkovat v pražských „modrých zónách” či jezdit po dálnicích bez známky. Německé značky s „E” na konci sice auto na fotkách má, ale na tyto značky je požadavek v minimálním dojezdu na elektřinu 30 km, nikoliv v kombinovaných emisích CO2.
Silnější verze má normovanou spotřebu benzínu 2,7-2,8 l/100 km a elektřiny 22,6-22,9 kWh/100 km, což v emisích vychází na 62-63 g CO2/km. U slabší varianty to je 2,6-2,8 l/100 km, 21,9-22,9 kWh/100 km a 59-63 g CO2/km.
Audi A3 dostalo plug-in hybridní pohon
Automobilka v tiskové zprávě zmiňuje také předvídavého asistenta pro hospodárnou jízdu, který určuje, zda vůz po uvolnění plynového pedálu bude kinetickou energii z pohybu rekuperací přeměňovat v elektřinu do baterie, anebo zda bude plachtit s vypnutým benzínovým motorem.
V interiéru je to stará známá Q8 s armádou asistenčních technologií, kvalitně zpracovanými materiály nebo luxusními sportovními sedačkami z výbavy S-Line, které ale neumožňují nastavení hlavové opěrky. Za zmínku stojí také palubní systém MMI, který chytře používá dva centrální displeje.
Oproti konvenční verzi se o 100 litrů zmenšil zavazadelník - má nyní 505 litrů, resp. až 1625 l po sklopení zadních sedadel. Zůstává však možnost táhnout až 3,5 tuny těžký přívěs.
Audi už na vozidlo přijímá první objednávky. Ceny v sousedním Německu startují na ceně 75 351 euro, tedy v přepočtu 2,03 milionu korun.