Článek
Před dvaceti lety, v době hranatých automobilů, působilo zaoblené Audi TT, jako zjevení. Sériové provedení jen s drobnými změnami navázalo na koncept pro Frankfurtský autosalon z roku 1995. Design navrhlo kalifornské centrum Volkswagenu a byla to trefa do černého.
Autor článku si dobře pamatuje, jak na ulici jeden z prvních kusů prodaných v Česku dlouhé minuty obcházel. Vnější vzhled byl velice vzdálený tehdejší produkci a o to víc vynikly čisté křivky a jednoduchý design prvního TT (název je odvozen od Tourist Trophy, slavného závodu na ostrově Man).
Za zmínku stojí i tehdy málokdy viděné laserové svařování karoserie. Ta se mimochodech vozila lakovaná z Ingolstadtu vlakem do maďarského Györu, kde bylo místo konečné montáže.
Podvozek stejný jako u octavie
Také interiér 404 cm dlouhého, 186 cm širokého a 135 cm vysokého 2+2místného vozu je spartánský a zároveň luxusní, což se pro Audi od devadesátých let stalo typické. Obzvláště zajímavá byla uvnitř „té-téčka” kombinace hliníku a kůže.
Podvozek byl postavený na platformě PQ34, na které stál i tehdejší VW Golf nebo první generace Škody Octavia. Upřímně: jízdně to nebylo úplně ono, TT zkrátka nejezdilo tak dobře jako třeba „zadokolky” od BMW. Pokud jste ale chtěli hezké sportovně vypadající kupé se slušnou nabídkou motorizací, kulatý model od Audi vás patrně nezklamal.
Nabídka motorizací zahrnovala legendární pětiventilové 1,8 Turbo o výkonu 132 kW (180 k), dále pak v ještě výkonnější verzi s dvojitým mezichlazením stlačeného vzduchu naladěnou na 165 kW (225 k).
Vrchol dorazil později
V roce 2002 dorazil motorový vrchol - 3,2litrový šestiválec o výkonu 184 kW (250 k) a točivém momentu 320 newtonmetrů. Standardně se dodával s pohonem všech čtyř kol a tehdy žhavou novinkou - dvouspojkovou převodovkou DSG. Stovku nejrychlejší TT zvládlo za 5,9 sekundy a jelo 250 km/h.
Audi TT se vyrábělo jako kupé a od roku 1999 se začalo prodávat i jako roadster. Výroba první generace byla ukončena osm let od zahájení prodeje. Vyrobilo se celkem 270 tisíc kusů. Olítané kusy s najetými 150 000 km koupíte dnes bez problémů za částky kolem 70 tisíc korun.
Druhá generace TT přišla na svět v roce 2004 a svým designem už nebyla tak radikálně odlišná od zbytku aut běžně vídaných na cestách, jako tomu bylo u generace první.
Třetí, současná generace je tu s námi od roku 2014 a přišla o šestiválec. Největším motorem je 2,5l řadový pětiválec verze TT RS. Tato generace prošla nedávno faceliftem, který ale změnil jen detaily. [celá zpráva]