Článek
Koncept Pikes Peak quattro, který je určen pro vyznavače dynamické jízdy po silnicích i občasných výprav do mírného terénu, připravila automobilka Audi speciálně pro mezinárodní autosalon v Detroitu.
Atraktivní prototyp dostal své jméno podle hory Pikes Peak (Colorado, USA), vysoké 4300 metrů, na jejímž úpatí se každoročně v červnu schází na 160 automobilových závodníků, kteří pak rychlostí až 200 km/h šplhají se svými stroji 21 km dlouhou cestou k jejímu vrcholu. Značka Audi se díky pilotům Michele Moutonové, Bobby Unserovi a Walteru Röhrlovi zapsala v letech 1985 až 1987 třikrát do listiny vítězů tohoto slavného závodu.
Několik aut v jednom
Audi Pikes Peak quattro nabízí vlastnosti hned několika automobilových kategorií: je dynamický a komfortní jako sportovně laděné luxusní limuzíny, jeho adaptivní pneumatické pérování a pohon všech kol quattro se zase odvolávají na třídu off-road automobilů a inovativně řešený interiér nabízí prostor a flexibilitu jako nejlepší velkoprostorové modely.
Pětidveřový atraktivně stylizovaný hatchback s uspořádáním míst 2+2+2 je poháněn zážehovým osmiválcem přeplňovaným dvojicí turbodmychadel, který technicky vychází ze známého agregátu V8 modelu Audi RS6. Tvůrci mu však dopřáli systém přímého vstřikování benzínu FSI, který má hlavní zásluhu na dosažení vysokého výkonu 366 kW (500 k). Už při 2000 ot./min. dosahuje maximálního točivého momentu 630 Nm. Tím se tento mohutný automobil svou dynamikou vyrovná nejlepším, ryze sportovním modelům: z 0 na 100 km/h dokáže zrychlit během pouhých pěti sekund, jeho nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.
Znovu čtyřkolka
Vysoký výkon motoru se přenáší na všechna čtyři kola prostřednictvím systému quattro, který za normálních podmínek rozděluje hnací sílu mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50. Pokud však kterékoli z kol začne prokluzovat, výkon se okamžitě přenáší na kola s lepší trakcí.
Jednou z největších technických lahůdek prototypu Audi Pikes Peak quattro je jeho adaptivní pneumatické pérování. To udržuje stálou světlou výšku vozu bez ohledu na jeho momentální zatížení. Pro jízdu terénem může řidič zvýšit podvozek až na 280 mm. Při jízdě vyššími rychlostmi se naopak světlá výška snižuje, takže těžiště vozu klesá a snižuje se i aerodynamický odpor vzduchu. Se vzrůstající rychlostí se vůz stále více tiskne k vozovce a automaticky se mění i tuhost tlumičů, což umožňuje velmi dynamickou jízdu v zatáčkách.
Bezpečnostní výbava prototypu je mimořádně bohatá a nechybí v ní např. elektronický stabilizační systém (ESP).
Kamery pro bezpečí
Dvojice miniaturních kamer zabudovaných do obložení interiéru neustále sleduje pozici pasažéra na předním sedadle vedle řidiče a po jejím vyhodnocení palubním počítačem se upravuje program plnění airbagů při případné havárii.
Do bezpečnostní výbavy patří také adaptivní tempomat, který udržuje nejen předem zvolenou rychlost, ale i předem zvolený odstup od vozidel jedoucích vpředu.
Speciální senzory sledující značení na vozovce ve spolupráci s palubním počítačem také prostřednictvím akustického výstražného systému a vibrací volantu upozorní řidiče, že nechtěně vyjíždí ze svého pruhu.
Každé ze šesti sedadel, uspořádaných po dvou ve třech řadách, má vlastní elektrické nastavování. Sedadla druhé a třetí řady lze samostatně sklápět, přičemž jejich překlopená opěradla vytvářejí ložnou plochu. Nákladový prostor má po sklopení dvou zadních párů sedadel objem 1950 l.
Prototyp Audi Pikes Peak quattro v mnoha ohledech boří zažité bariéry automobilových konstrukcí.
Nové Audi A3
Segment prestižních, sportovně laděných vozů kompaktní třídy se letos dočká významného přírůstku - nového Audi A3 druhé generace. Nároční řidiči se mohou těšit na atraktivně stylizované modely se čtyř- a šestiválcovými motory o výkonech až 177 kW (241 k), s pohonem všech kol quattro, novou automatizovanou převodovkou DSG a špičkovým podvozkem, který má zaručit excelentní jízdní vlastnosti především v zatáčkách.
Emoce a preciznost provedení každého detailu - to jsou dva hlavní atributy designu nového Audi A3. Řadou stylistických prvků se vůz okamžitě řadí do rodiny vozů značky Audi, avšak zachovává si ceněnou osobitost výrazu. Designéři připravili atraktivní karosérii, díky níž auto působí už na první pohled ještě dynamičtěji a suverénněji.
Podobá se kupé
V porovnání s předchozím modelem má nastupující Audi A3 druhé generace o 65 mm delší rozvor, je o 30 mm širší a zároveň o 10 mm nižší, takže jeho proporce spíše připomínají klasické kupé. Tento pocit umocňují i krátké převisy karosérie, o poznání šikmější C-sloupek a nižší boční okna.
Zejména na zadních sedadlech mají pasažéři o něco více místa pro nohy a v oblasti ramen. Celý interiér rozvíjí sportovní a zároveň elegantní styling exteriéru. Sedadla jsou uložena o něco níž než u předchozího modelu, řadicí páka je usazena na vysokém středovém tunelu v ergonomicky optimální poloze, charakteristické jsou i kruhové výdechy ventilace ozdobené hliníkem nebo do podlahy ukotvený pedál plynu, který svým provedením výrazně připomíná klasické sportovní vozy.
Ve hře i šestiválec
Mezi motory nového Audi A3 se objevují tři novinky: turbodiesel 2.0 TDI, který vznikl zvětšením objemu populárního čtyřválce 1,9 TDI, zážehový čtyřválec 2,0 FSI s přímým vstřikování benzínu a šestiválec 3,2 V6. Celá nabídka pohonných jednotek obsahuje pět agregátů: vidlicový šestiválec 3,2 l o výkonu 177 kW (241 k) a točivém momentu 320 Nm, který bude k dispozici koncem roku, dále dvoulitr FSI (110 kW/150 k a 200 Nm), benzínový čtyřválec 1,6 l (75 kW/102 k a 148 Nm), dvoulitr TDI (103 kW/140 k a 320 Nm) a 1,9 TDI (77 kW/105 k a 250 Nm).
Motory přenášejí svůj výkon na přední kola, nebo - na přání - na všechna čtyři kola prostřednictvím systému stálého pohonu všech kol quattro. Jsou propojeny s pěti- či šestistupňovými manuálními převodovkami, na přání se dodává i automatická převodovka tiptronic, která se svými šesti stupni představuje zcela jedinečnou nabídku v tomto segmentu.
Modely s nejvýkonnějším motorem TDI a zážehovým motorem V6 3,2 mohou být vybaveny novou, přímo řazenou sportovní převodovkou DSG. Tato převodovka se dvěma automatizovanými spojkami umožňuje extrémně rychlé přeřazení bez přerušení přenášeného výkonu. O vyspělosti převodovky DSG svědčí i fakt, že modely vybavené převodovou skříní DSG mají lepší dynamické parametry a zároveň nižší spotřebu než stejné modely s konvenčními manuálními převodovkami. Převodovka DSG bude k dispozici od konce roku 2003.
Nové Audi A3 přebírá po svém předchůdci třístupňové členění podle výbavy a celkového ladění toho kterého modelu. Verze Attraction zaujme osobitým stylem, Ambition míří za výrazně sportovně orientovanými zákazníky a Ambiente charakterizuje luxus a exkluzívní styling.
V České republice bude nové Audi A3 premiérově představeno počátkem června na mezinárodním autosalonu v Brně.