Článek
Model e-tron GT je druhým sériovým počinem elektrické rodiny e-tron, ovšem na rozdíl od SUV s prostým označením „e-tron” se nejedná o vůz, který si půjčuje základy z běžných modelů se spalovacím motorem.
Novinka je totiž postavena od začátku jako výkonný elektromobil, za blízkého příbuzného lze označit Porsche Taycan. K těmto vozům koncern Volkswagen využívá platformu J1, kdežto další elektrická plošina MEB, na které staví například Volkswagen ID.3, ID.4 či Škoda Enyaq, slouží k návrhu masovějších rodinných elektromobilů.
První jízda s Porsche Taycan: Elektromobil pro řidiče nabídne na okruhu až nepříjemný zážitek
Zmíněné první elektrické Porsche připomíná e-tron samotnou stavbou karoserie. Vůz je na pohled protáhlý a nízký. Má 4,99 metrů na délku, 1,96 m na šířku, ale jen 1,41 m na výšku. Disky kol mají až 21 palců.
Napodobením ikonické masky chladiče nebo světelného podpisu s laserovými světlomety pak navazuje na ostatní modely značky. Audi se chlubí skvělou hodnotu aerodynamického odporu 0,24 Cx.
Uvnitř se žádné překvapení nekoná, snad až na poměrně velký zavazdelník s objemem 405 litrů. Majitelé aktuálních modelů od Audi by se však měli rychle zorientovat, díky standardním třem displejům infotainmentu.
Rychle jezdit i dobíjet
Prozatím se v obou případech jedná o vozy s pohonem všech kol, ovšem základní zadokolka po vzoru taycanu může následovat.
Přední elektromotor v modelu e-tron GT quattro má výkon 175 kilowattů (238 koní), zadní nabídne 320 kW (435 k). Jelikož tyto hodnoty tradičně nelze sčítat, systémová hodnota činí 350 kW (476 k). V režimu Boost je však k dispozici po dobu 2,5 sekundy až 390 kW (530 k). Celkový točivý moment je 630 Nm.
U modelu RS e-tron GT má elektromotor na přední nápravě také výkon 175 kW (238 k), zatímco motor vzadu nabídne 335 kW (456 k). Systémový výkon činí 440 kW (598 k) a celkový točivý moment je 830 Nm. V režimu Boost se výkon krátce zvýší na 475 kW (646 k).
Zvyknete si na kamery místo zrcátek? Novinku od Audi jsme otestovali v pražském provozu
Standardní verze je z nuly na 100 km/h za 4,1 sekund, kdežto RS to umí za 3,3 sekundy. Bolístkou sportovních elektromobilů bývá výkon ve vysokých rychlostech. Díky dvoustupňové převodovce pro zadní elektromotor ale e-tron GT umí 245, respektive elektronicky omezených 250 km/h.
V takzvané skateboardové platformě s baterií v podlaze e-tron GT nabízí kapacitu 93 kWh, respektive 86 kWh využitelných. Při nabíjení střídavým proudem je výkon nabíjení stanoven na 11 kW, později nabídne 22 kW. Standardem je nicméně 270 kW v případě nabíjení na rychlodobíjecích stanicích stejnosměrným proudem.
Audi uvádí, že v ideálním případě lze počítat s dobitím na 100 km dojezdu za 5 minut. Z 5 na 80 procent kapacity baterie má dobíjení trvat ideálně jen 23 minut. Standardní verze nabízí normovaný dojezd na jedno dobití 488 kilometrů dle přísnější normy WLTP.
První jízda s Audi R8 po faceliftu: Pan Dokonalý mezi supersporty
Standardem jsou adaptivní tlumiče. Za příplatek či pro verzi RS ve standardu je k dispozici i aktivní vzduchové odpružení, sportovní zadní diferenciál či natáčení zadních kol.
Vyrábět se novinka bude po boku supersportu R8 v německém Neckarsulmu. Český předprodej bude zahájen ve druhé polovině února. Cena základního modelu činí 2 774 900 Kč. Verze RS e-tron GT přijde na minimálně 3 756 900 Kč. V obou případech včetně DPH, prodloužené záruky a servisního balíčku.