Článek
Audi jede s ostrým designem už nějaký ten rok. Jen si vezměte třeba zostření hran Audi A8 nebo drsně vypadající Q8. Ale to jsou velké mašiny za hodně miliónů. Samozřejmě jsme čekali, že A1 Sportback bude také ostré a o hrany se půjde skoro pořezat, ale nečekali jsme, že auto bude vypadat jako z katalogu tuningového úpravce.
Sami se podívejte na čelní masku vozu. Ještě před pár měsíci bychom řekli, že tohle je nárazník od nějaké sportovní verze. Jenže není. Tohle je A1 Sportback a vypadá prostě hodně namachrovaně. A to i přesto, že měří na délku jen 4,03 m, na šířku 1,73 m a na výšku 1,41 m. Samozřejmě že verze základní a verze S budou mít chladič trochu jiný, bodu mít jiné nastavení žeber, ale stále je to výrazný posun ke sportovnímu outfitu.
Ale pojďme si prohlédnout auto po částech. Na autě nejvíc zaujme černá střecha a zadní sloupek v barvě karoserie. Ten jako by tvar střechy trochu nahnul kupředu, takže vůz působí přikrčeným dojmem. Zajímavý je také roztrhaný design předních LED denních světlometů, který ale krásně koresponduje se zadními světly. Možná je to malý, nicotný prvek, ale podle nás velmi povedený.
Pojďme ovšem do interiéru – začneme od kufru. Základní objem se zvětšil o 65 litrů na 335 l a při složených sedadlech se zvětší na 1090 l. Podlaha zavazadelníku je pak na komfortních 67 centimetrech od země.
Podívejme se také na přístrojovou desku. Ano, je tu digitální přístrojový štít. Ano, má 10,21 palce a ovládá se přes multifunkční volant. Ne, tohle není výbava jen nejvyšší verze, ale všech. Skutečně tohle bude ve všech vozech, stejně jako MMI multimediální systém, který se ovšem bude lišit úhlopříčkou 8,8 palce standardně a 10,1 palce na přání.
Ve výbavě nechybí snad všechno moderní, co dnes automobily mají, od rádia FM/DAB, kde můžou majitelé naladit klidně i 25 000 různých rádií a podcastů, přes adaptivní tempomat až po takové drobnosti, jako je konektor USB-C pro moderní mobily.
Od tříválce po čtyřválec
Nemůžeme očekávat, že tohle auto by mělo nějaký šestiválec. Takže základem je zcela očekávaně litrový tříválec. Výkony se pohybují od 70 do 147 kW. Tisková zpráva zmiňuje pouze zážehové motory. Pokud jde o převodovky, tak samozřejmostí jsou šestistupňové manuály a také sedmistupňové automatické verze S tronic.
Zajímavý je také pohled na podvozek. Ten je podle Audi silně sportovní. Vzadu sice pracuje torzní příčka, ale oddělením pružicích jednotek se získal jak prostor pro větší zavazadelník, tak i lepší vedení kola. Za koly (jejich průměr je od 15 do 18 palců) jsou ventilované kotouče s průměrem 276 mm vpředu a 230 mm vzadu. Ovšem ve sportovním paketu se zvětší až na 312, resp. 272 mm.