Článek
Taky vám přijde, jako by si Audi nevědělo rady, kde a jak používat označení „e-tron”? E-tron GT má dodatečná písmenka na konci, Q4 e-tron zase na začátku... Pokud ano, jméno nového elektrického stroje se čtyřmi kruhy v logu čtěte vážně pozorně – jmenuje se Audi RS Q e-tron. Je to totiž ostrý (RS) terénní (Q) elektromobil (e-tron). Ovšem nečekejte, že v něm budou jezdit paničky na nákupy.
Totiž, RS Q e-tron je speciál divize Audi Sport, závodní auto určené pro dakarskou rallye. A ano, je to elektromobil – třebaže třídy EREV, Extended Range Electric Vehicle, tedy elektromobil s prodlouženým dojezdem. Má palubní generátor elektřiny ve formě dvoulitrového čtyřválce TFSI.
Není to tedy plug-in hybrid? Nikoliv, spalovací motor nezabírá přímo na kola, výhradně dobíjí baterii. Pracuje v otáčkách své největší efektivity, tedy mezi 4500 a 6000, a podle tiskové zprávy je jeho specifická spotřeba menší než 200 gramů na dobitou kilowatthodinu. Benzínu má zásobu 295 litrů; baterie má kapacitu 50 kWh. Je tedy pravděpodobné, že Audi očekává, že spalovací motor poběží po většinu etapy.
Test Audi RS e-tron GT: Budoucnost je tu
Spalovací motor pochází z Audi RS5 Turbo DTM, dva elektromotory – po jednom na každé nápravě – zase z programu Audi pro formuli E. Jsou jen drobně odlišné od těch v elektrickém monopostu FE07, na němž Lucas di Grassi letos vyhrál závod v mexické Pueble.
Vůz má nejvyšší výkon 680 koní, ovšem zda do výkonu nepromluví nějaké pravidlo, zatím není jasné. Baterie váží 370 kg. Ve své třídě má stroj předepsanou minimální hmotnost 2000 kg; kolik váží skutečně, automobilka neuvedla. Říká ale, že už probíhá testování a že se RS Q e-tron zúčastní Dakaru v lednu 2022.