Článek
Britský Aston Martin nikdy nebyl masovou automobilkou, za 95 let své existence vyrobil 50 tisíc aut, což je stejné množství, které Toyota zvládne za týden. Aston Martin představuje výkonné elegantní auto, které neexhibuje, ale je svým vzhledem oproti třeba italským konkurentům umírněné. Unikátní je u Astonu také vysoký podíl ruční výroby, který se drží i do dnešních dnů. Nyní Aston Martin vyrábí mezi šesti a sedmi tisíci vozidel ročně.
Rozšiřuje se i počet oficiálních autosalonů po celém světě - před deseti lety měl Aston 65 dealerů, nyní jich má 125 ve 40 zemích.
Ceny Astonů začínají na 2,5 miliónu korun, přičemž prodejní cena se denně přepočítává s ohledem na kurz koruny a eura. Pro zajímavost, hodina práce v pražském servisu přijde na 2890 korun.
Pavel Exner, majitel českého zastoupení, Novinkám řekl, že by letos rádi prodali 15 vozů s logem Aston Martin.
Aston Martin V8 Vantage |
---|
Nejmenší a zároveň nejdostupnější "baby-aston“. Karoserie s délkou 4380 mm může být buď dvoumístným kupé nebo roadsterem s plátěnou stahovací střechou. Pod kapotou se skrývá vidlicový osmiválec objemu 4,7 litru poskytující 313 kW a 470 Nm. To stačí 1630 kg těžkému vozu na zrychlení z 0 na 100 km/h za 4,9 s a dosažení maximální rychlosti 290 km/h. |
Aston Martin DB9 |
Model DB9 v sobě kombinuje prvky sportovních vozů s komfortem a prostorem kategorie Gran Turismo. Motor V12 5,9 l s výkonem 350 kW zvládne rozhýbat 4710 mm dlouhé a 1760 kg těžké kupé či kabriolet Volante až k 306 km/h. Zrychlení z 0 na 100 km/h proběhne za 4,8 s. |
Aston Martin DBS |
Výrobce tvrdí: kdo chce jezdit jako poslední James Bond z filmu Quantum Of Solace, zvolí ostrý model DBS. Dvoumístná karoserie (též možnost 2+2) kupé či kabriolet Volante (délka 4721 mm) nabídne kompromis mezi luxusním DB9 a kompaktním V8 Vantage. Ve výbavě nechybí audiosystém Bang & Olufsen. Vidlicový dvanáctiválec z objemu 5,9 l dává 380 kW. Nejrychlejší vůz z portfolia značky se zastaví až v 307 km/h a z 0 na 100 km/h to zvládne za 4,3 s. |
Aston Martin V12 Vantage |
Dvoumístný supersport ukrývá pod kapotou 4380 mm dlouhé hliníkové karoserie vidlicový dvanáctiválec 5,9 l o výkonu 380 kW. Ten zvládne rozhýbat 1680 kg těžký vůz z 0 na 100 km/h za 4,2 s přičemž maximální rychlost činí 305 km/h. Na rozdíl od V8 Vantage se V12 Vantage vyrábí pouze jako kupé. |
Historie značky Aston Martin
Vznik automobilové společnosti Aston Martin se datuje na rok 1914, kdy ji založili společníci Lionel Martin a Robert Banford. Název Aston Martin pak spatřil světlo světa o 5 let později coby spojení příjmení jednoho ze zakladatelů se jménem závodu do vrchu Aston Hill.
Předválečná činnost se soustřeďovala na konstrukci sportovních speciálů v počátcích automobilových závodů. V této éře také vzniklo okřídlené logo, které od roku 1927 nedoznalo do dnešních dob výraznějších změn.Vavříny ze závodních tratí však nebyly následovány dostatečnými prodejními úspěchy.
Po 2. světové válce nastal obrat k lepšímu, když firmu v roce 1947 koupil slavný podnikatel David Brown. Rok na to představil Aston Martin model Atom později přejmenovaný na DB1 (podle iniciál majitele), čímž začala dlouhá éra série DB, pokračující až do současnosti.