Hlavní obsah

Aston Martin Valhalla přijíždí s plug-in hybridem o výkonu 1079 koní

Po mnoha letech čekání představuje značka Aston Martin svůj první plug-in hybridní supersport. Pod kapotou ukrývá motor V8 a tři elektromotory, z nuly na 100 km/h zrychlí za 2,5 sekundy a vznikne pouze v počtu 999 vozů.

Foto: Aston Martin

Aston Martin Valhalla

Článek

Aston Martin Valhalla byl poprvé představen již před pěti lety, tehdy však ještě jako koncept. Nyní britský výrobce prémiových vozů představuje jeho produkční verzi, která poprvé přináší plug-in hybridní pohon a dvouspojkovou osmistupňovou převodovku.

Začít můžeme tradičně od designu, který byl inspirován modelem Valkyrie. Velký důraz byl kladen na aerodynamiku, kdy Valhalla v rychlosti 240 km/h vytváří přítlak až 600 kilogramů. Díky prvkům aktivní aerodynamiky v předním nárazníku a aktivnímu křídlu navíc dokáže přítlak optimalizovat.

Základem vozu je karbonový monokok, na který navazuje hliníkový rám. Konstrukce přitom vychází z poznatků získaných značkou v závodech F1. Závodními speciály je pak inspirována i kabina, vybavená jednodílnými karbonovými sedadly a karbonovým volantem s plochou horní i dolní stranou.

V Praze otevřela novou prodejnu luxusní automobilka Aston Martin

AutoMoto

Stále se však jedná o luxusní silniční vůz, nechybí tedy ani kožené čalounění, kontrastní prošívání, digitální přístrojový štít se speciální grafikou nebo infotainment zasazený do palubní desky.

Tím nejzajímavějším je ale pohonné ústrojí, jehož základem je 4,0litrový twin-turbo přeplňovaný motor V8, spojený s novou osmistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Nabízí nejvyšší výkon 828 koní; jde tak o nejvýkonnější vidlicový osmiválec používaný ve vozech značky.

Společnost mu dělají ještě tři elektromotory, přičemž dva jsou na přední nápravě, díky čemuž dosahuje kombinovaný výkon hodnoty 1079 koní a 1100 Nm točivého momentu. Valhalla tak nabízí pohon všech kol, z nuly na 100 km/h zrychlí za 2,5 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 350 km/h.

Díky pohonu předních kol elektromotory vůz umožňuje vektorování točivého momentu na přední nápravě, na zadní je pak elektronicky řízený samosvorný diferenciál. Elektrifikace modelu navíc umožňuje také vykrýt takzvaný turbo-lag a rekuperovat brzdnou energii.

Aston Martin Valhalla je pak schopen jezdit také v čistě elektrickém režimu, ačkoliv dojezd je pouhých 14 kilometrů. Maximální rychlost je omezena na 140 km/h.

Foto: Aston Martin

Aston Martin Valhalla

Kromě působivého výkonu má vůz také působivou elektroniku v podobě IVC systému (Integrated Vehicle Dynamics Control), který zajišťuje optimální nastavení všech klíčových komponent i správné rozdělení výkonu mezi nápravami. Vpředu má vůz tlumiče typu push-rod, vzadu pak unikátní aktivní tlumiče Bilstein. Na všech kolech jsou navíc karbonové brzdy.

Výroba modelu Aston Martin Valhalla začne během druhého čtvrtletí příštího roku a celkem vznikne 999 vozů. Cena nebyla zveřejněna, ve velkém však bude záviset i na přání každého zákazníka, neboť každý model nabídne obrovské množství individualizace.

Edice Goldfinger oslavuje 60 let Aston Martinu s Jamesem Bondem

AutoMoto

Aston Martin Vanquish je zpátky, i s dvanáctiválcem

AutoMoto
Související témata:
Aston Martin Valhalla

Výběr článků

Načítám