Článek
Valkyrie je jakási Formule 1 s karoserií. Z některých pohledů bychom řekli, že to je kanoe s gigantickými koly.
Tohle auto je prostě něco úžasného a neuvěřitelného. Ani se nám nesnilo, že ho tak konzervativní firma, jakou je Aston Martin, může vůbec postavit.
Všechno je podřízeno funkci, nic tu není navíc. Žádná kudrlinka, jediný spoj nebyl udělán ledabyle. Vše je podřízeno maximálnímu snižování hmotnosti.
Auto nemá ani klasický znak Aston Martinu, protože je moc těžký. A nálepka by byla nevhodná. A tak je znak z hliníku, tlustého jen sedmdesát mikronů. A protože něco takového jen tak lepidlem nepřilepíte, bylo zapotřebí použít chemický lept.
Nejviditelnější změnou od posledního konceptu jsou světla. Nejde o klasické paraboly, které by byly moc těžké. Jednotlivé části světel jsou přichyceny přímo k hliníkovému rámu, aby se vynechaly všechny součástky, které by hmotnost zvýšily.
Při předním a zadním pohledu vynikne středová gondola, což je vlastně formulový monocoque. K němu jsou přichyceny ostatní části vozu na pomocných hliníkových rámech nebo zcela bez nich napřímo.
Na mnohých místech nevidíte povrchové panely. Jde o čistou kostru vozu, která je uzpůsobena tak, aby co nejvíce optimalizovala vzduchové proudy. Za předními koly se objevily nové ohromné výdechy, které zvyšují přítlak na přední nápravu. Ohromné křídlo vzadu a zvláštní difuzor pak přitlačují nápravu zadní. A ne málo. Valkyrie je při rychlosti 350 km/h k zemi tlačena silou 1816 kg! To je mnohem víc, než váží samotné auto.
Původně byl sice plán, že hmotnost bude pod jednu tunu, aktuálně je na 1030 kg. Ale to nevadí. Vždyť motor – vidlicový dvanáctiválec o objemu 6,5 litru, má výkon zhruba 900 koní (samozřejmě, že každý motor je laděný jinak podle přání zákazníka), doplňuje ho elektrická jednotka.
Celkový výkon se tak pohybuje někde kolem 1130 koní, což je více, než Aston Martin sliboval.
Zajímavý je i pohled do interiéru. Sedadla jsou součástí tuhého skeletu, takže nejsou posuvná. Posouvají se pedály. Dovnitř se vejdou dva cestující, ale s druhým člověkem se moc nepočítá. Tohle auto si bude řídit majitel asi sám. Volant připomínající formulové speciály, OLED obrazovky, které spolu s kamerami nahrazují zpětná zrcátka, tím vším se může kochat.
Pokud už plánujete, že prodáte své auto, přihodíte stavební spoření a rodiče poprosíte o půjčku na nové, pak vás musíme zklamat. Sto padesát silničních a 25 závodních vozů už je dávno rozprodáno. A to i přesto, že cena začínala na částce 2,5 miliónu liber (asi 75 miliónů korun).