Článek
Když se dnes hovoří na téma automobilek a elektromobility, často je řeč o tom, jak chce ta či ona značka přejít kompletně na elektrická auta. V nedávné době to bylo Volvo a Bentley, které svůj termín opuštění spalovacího motoru, díky kterému vůbec mohly vzniknout a desítky let prosperovat, oznámily.
Britský Aston Martin však místo vítání „nového světového pořádku” zůstává věrný tradicím - a taky preferencím značné většiny evropských zákazníků. Podle šéfa značky Lawrence Strolla bude i v roce 2030 v nabídce auto pouze se spalovacím motorem.
Chystaná emisní norma Euro 7 může znamenat konec nehybridních aut
Proč? „Vždycky budou existovat fanoušci”, kteří budou chtít spalovací motor, a Aston jim ho podle šéfa nabídne. „Okolo roku 2030 bude stále 5 procent naší práce mít spalovací motor. Nevidím budoucnost, kdy by to kleslo na nulu,” cituje ho britský web Autocar ze summitu Future of the Car, pořádaného novinami Financial Times. A co v letech 2050, 2060? „To je dál, než se dívám,” odmítl Stroll spekulovat.
Zajímavá je i budoucnost astonů po stránce toho, jaké spalovací motory v nich budou. V současnosti značka používá jeden vlastní dvanáctiválec a jeden osmiválec od AMG. Vyvíjí šestiválec pro budoucí supersport Vanquish s motorem uprostřed.
Uzavřela ale novou dohodu s AMG, díky níž pro ni bude německá firma vyrábět motory speciálně. Můžeme spekulovat, že kvůli úspoře nákladů budou vycházet z motorů v ostrých mercedesech, ale nejspíš nebudou totožné, jako tomu je s dvakrát přeplňovaným čtyřlitrovým osmiválcem, který pracuje v současném vantage.
Co se týče elektromobilů a plug-in hybridů, i tato pohonná ústrojí bude Aston brát od AMG. První elektrické auto se má objevit v roce 2026.