Článek
Druhým vozem v nabídce řady DBX automobilky Aston Martin je stroj, který značka v tiskové zprávě označuje za „světově nejvýkonnější luxusní SUV“. Debatu o tom, na kterou hlavu patří která koruna, nechme na později a začněme s představením DBX707 zvenčí.
Vůz má novou příď s větší maskou chladiče, která má zdvojené příčné linky mřížky. Kromě toho vidíme i nový přední nárazník s nasávacími otvory. Vzadu nacházíme nový spoiler a větší koncovky výfuků v drobně upraveném nárazníku.
V kabině jsou standardem sportovní sedačky, které má „běžné“ DBX za příplatek, a ovládací prvky jsou vyvedeny v tmavém chromu. Je tu ovšem i jeden zcela nový - knoflík pro volbu jízdních režimů. Podle automobily dává řidiči „okamžitou kontrolu klíčových dynamických režimů“ a nenutí ho hrabat se v nabídkách dotykové obrazovky.
To hlavní je však jinde - pod kapotou. Stále tu pracuje čtyřlitrový osmiválec M177 od Mercedesu-AMG, ovšem má podstatně víc síly než dosud - 707 koní a 900 Nm, tedy o 157 koní a 201 Nm více než má standardní verze.
Takový výkon dává DBX707 náskok 72 k na Bentley Bentayga Speed, byť točivým momentem 900 Nm jsou si oba vozy na roveň, a může se tedy pyšnit titulem nejvýkonnějšího luxusního SUV. Titul nejvýkonnějšího SUV ze všech však stále drží Jeep Grand Cherokee Trackhawk, jehož V8 Hellcat dává 716 koní a 875 Nm.
Spotřeba paliva DBX707 přitom zůstává veskrze „lidová“ - 14,2 l/100 km v kombinovaném režimu dle měřicí metodiky WLTP. Nemusíme asi dodávat, že kdo si bude moci dovolit tento vůz s cenou od 189 tisíc liber (5,51 milionu korun) koupit, zrovna spotřeba ho asi moc trápit nebude.
Zpět ale k technice. Osmiválec spolupracuje s devítistupňovou dvouspojkovou převodovkou, jejíž software byl upraven tak, aby v režimu manuálního řazení nikdy neřadil sám a vždy nechal změnu kvaltů na řidiči. Také řadí rychleji - a i díky tomu vůz zrychluje na stovku za 3,3 sekundy.
Upraveno bylo i vzduchové odpružení, systém posilovače řízení, zadní samosvorný diferenciál byl posílen a vůz dostal karbonové brzdy, které kromě vyšší efektivity při vysokých teplotách dohromady šetří 40,5 kg neodpružené hmotnosti. Cílem všech změn byly menší náklony karoserie v zatáčkách, menší vertikální pohyby karoserie přes nerovnosti a menší ponořování přídě či zádě při brzdění, resp. zrychlování.
Tobias Moers, šéf značky Aston Martin, se nechal slyšet, že automobilka možná půjde po rekordu SUV na Severní smyčce Nürburgringu. Zatím nejrychleji okruh zdolalo 640k Porsche Cayenne Coupé Turbo GT s časem 7 min 38,9 s.
Jde podle něj o pneumatiky. „Potřebujeme pneumatiky s co nejvyšší přilnavostí. Myslím, že oni jeli na corsách (Pirelli P Zero Corsa - pozn. aut.). My jsme ještě corsy nezkoušeli. (...) Na standardních 23palcových pirellkách máme docela dost přilnavosti. Nejsme od rekordu daleko,“ dodal.