Hlavní obsah

Aston Martin DB12 je novým vrcholem grand tourerů značky

Nástupce modelu DB11 je jeho evolucí, ovšem skutečně důkladnou. Má i podstatně více výkonu, ovšem leckoho nepotěší, že vůz - alespoň prozatím - nenabízí dvanáctiválec.

Foto: Aston Martin

Aston Martin DB12

Článek

Na první pohled jen velký facelift, ve skutečnosti ale zcela nové auto představuje automobilka Aston Martin v podobě vozu označeného DB12. Je nástupcem DB11, ovšem trend zmenšování motorů dostihl už i tuto exkluzivní britskou automobilku - pod kapotou je místo dvanáctiválce přeplňovaná V8.

Design novinky je spíš evolucí než revolucí - avšak evolucí důkladnou - oproti doslouživšímu DB11. Největší změny vidíme na přídi, která je kompletně nová, avšak stále plná dobře známých prvků. Nápady v zadní půlce auta jsou stále stejné - opticky „plovoucí“ střecha či tenké linky zadních lamp ve tvaru písmene C.

Naopak interiér je kompletně přepracovaný a nabídne dva displeje - jeden coby přístrojový štít, druhý, centrální, na středové konzoli. Netrčí však do prostoru jako u většiny jiných aut - napůl leží mezi fyzickými ovládacími prvky a výdechy ventilace.

Čínská Geely se stane třetím největším akcionářem Aston Martinu

AutoMoto

Infotainmentový systém, který se jím ovládá, je kompletně nový a nabízí kromě zrcadlení smartphonu také připojení k internetu s možností dálkových aktualizací softwaru vozu. Nový je také volant a stejně jako řada dalších ovládacích prvků se drží minimalismu, ovšem aniž by to znamenalo soustředění všeho možného i nemožného do displeje.

Ve standardní výbavě je audiosystém s celkem 11 reproduktory, za příplatek je možné mít systém od značky Bowers & Wilkins s patnácti reproduktory. K mání jsou také karbonové sedačky a kromě akrů kůže je možné mít obložení interiéru v hliníku, dřevě či karbonu.

Zmíněný osmiválec pod kapotou pochází od Mercedesu-AMG, je to dvakrát přeplňovaný čtyřlitr, který pracuje v řadě vozů z Affalterbachu a byl k mání i v DB11. Automobilka uvádí, že motor prošel spoustou změn jako např. optimalizovaný kompresní poměr, jiný profil vaček, větší turbodmychadla nebo zlepšený chladicí systém, který má kromě jednoho hlavního chladiče ještě dva přídavné.

Výsledkem je výkon 680 koní a točivý moment 800 N.m, což je nejen významně více, než starší verze tohoto motoru dávala v DB11, ale také o 50 koní a 100 N.m více oproti 5,2l V12 v DB11. Síla proudí přes osmistupňovou automatickou převodovku a elektronicky řízený samosvorný diferenciál na zadní kola a stačí ke zrychlení na stovku za 3,6 sekundy. Maximální rychlost je 325 km/h.

DB12 je podle automobilky světově prvním „super tourerem“. Má tedy být lepší než jiné grand tourery zejména po jízdní stránce, k čemuž má pomoci o 7 % tužší šasi, přepracované odpružení s tužšími příčnými stabilizátory, nové adaptivní tlumiče, přeladěný posilovač brzd nebo nový elektronický stabilizační systém.

K mání budou také karbon-keramické brzdy, které oproti standardním ocelovým ušetří 27 kg hmotnosti. Celý vůz má 1685 kg suché hmotnosti, což můžeme odhadovat na nějakých 1,9-2 tuny provozní hmotnosti. Měří 4725 mm na délku, 2060 mm na šířku a 1295 mm na výšku; do kufru naložíte 262 litrů nákladu.

Za jakou cenu se bude prodávat, je zatím ve hvězdách. Vůz má být k mání ve třetím čtvrtletí letoška a do té doby jistě budou ceny na světě.

Ostré SUV Aston Martin DBX707 v nové roli zdravotnického vozu F1

AutoMoto

Výběr článků

Načítám