Článek
„Obracejí se na nás jednotliví prodejci s dotazem, co mají dělat v situaci, kdy jsou společností CEBIA nuceni využívat jejich služby,“ říká Petr Přikryl, předseda APPAA. Podle sdělení některých prodejců ojetin jim totiž CEBIA sdělila, že nebudou-li využívat placené systémy firmy CEBIA, budou zveřejněni na webových stránkách CEBIA jako autobazary, které neprověřují prodávané vozy.“
„Zastáváme se jednoznačně všech poctivých prodejců, kteří denně stojí tváří v tvář podvodníkům s ojetými vozy a čelí jejich snahám umístit vozidlo se stočeným tachometrem, nebo nejasným právním původem. Tito prodejci pečlivě prověřují veškerá nabízená vozidla například na webu Ministerstva dopravy, v exekutorských registrech, registrech odcizených vozidel, nebo v systému CarDetect a VinCheck. Není přeci žádnou povinností prodejců využívat služeb jedné konkrétní společnosti, o které navíc ministr průmyslu v pořadu České televize prohlásil, že je možné, že podniká na hraně zákona,“ říká Petr Přikryl.
CEBIA podle Přikryla totiž nevysvětlila, odkud získala stavy tachometrů vozidel. „Je proto vůbec otázkou, zda CEBIA disponuje tak velkým datovým fondem, jak tvrdí, a zda informace pocházejí z legálních zdrojů,“ uzavírá Přikryl.
CEBIA vrací úder
Ovšem CEBIA vydala posléze vlastní tiskovou zprávu, kde ostře atakovala APPAA a jeho předsedu, kterého nařkla ze snahy bránění transparentnosti trhu s ojetými vozidly.
„Šokuje mě, že pan Přikryl si ani nedal práci přečíst si informace o tomto programu a napadá naši firmu prostřednictvím médií. Domníval jsem se, že jeho asociace se snaží zastávat poctivých prodejců, ale musím si položit otázku, zda není cílem APPAA spíše bránit zvýšení transparentnosti prodeje ojetin a zlepšení neblahé situace na trhu? Musím pouze konstatovat, že řada aktivit a prohlášení této asociace je bohužel zaměřena tímto směrem,“ uvedl Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia.
CEBIA poukazuje na to, že na svých stránkách má sice seznam autobazarů, ale pouze těch spolupracujících, což je normální. I APPA má na svých stránkách seznam svých členů, což je ovšem pouze 54 členů. CEBIA má prý 2000 partnerů po celé ČR.
V říjnu tohoto roku CEBIA podrobně uvedla jakým způsobem a odkud zjišťuje informace z historie automobilů. Data prý získává na základě smluv s importéry a výrobci, se servisy (autorizovanými i neautorizovanými), s prodejci ojetin, s pojišťovnami a dalšími subjekty působícími v automobilovém průmyslu v ČR i ve světě. V ČR má Cebia přes 2 tisíce individuálních smluv na získávání dat. Mimo to společnost získává data z inzertních a aukčních portálů a nakupuje data ze zahraničí.