Článek
Bezpečnost je v současné době jednou z největších priorit velkých světových automobilek a většina z nich do vývoje asistenčních systémů investuje ročně desítky až stovky milionů korun. Auta mají pevnější konstrukce, brzdy, ale i elektronické funkce, které pasivně či aktivně zabraňují nehodám.
Nová zpráva spotřebitelů ovšem uvádí, že celá řada zákazníků nerozumí novým systémům ve svých autech, které se ukrývají pod různými zkratkami. V mnoha případech může tento jev vést k tomu, že řidiči raději funkci deaktivují, čímž ale ztratí jednu z hlavních funkcí vozu, jenž byl s jejím použitím testován.
„Volanty se zaplnily nerozpoznatelnými symboly pro ovládání funkcí ADAS (pokročilé asistenční systémy pro řidiče), které musí nyní řidiči rozpoznat a porozumět jim, když jsou na silnici,“ uvádí Jake Fisher, ředitel testování automobilů v Consumer Reports. „Pokud ale systémy vypnou, úplně to zmaří jejich účel. Pak z nich nemá na silnici nikdo prospěch,“ doplnil.
Jaké je ale ono kýžené řešení? Podle organizace je klíčem větší spolupráce mezi automobilkami, organizacemi pro bezpečnou jízdu a na konci i řidiči. Ti by se měli v budoucnu snáze dostávat k informacím o svých vozidlech a poměrně složitých systémech ADAS. V průzkumu odpovídalo na 35 tisíc řidičů a velká většina z nich by takový krok ocenila.
Odpovědi z průzkumu ukázaly, že řidiči preferují funkce, které umožňují větší přizpůsobení. To zahrnuje například možnost upravit úrovně zrychlení a zpomalení adaptivního tempomatu; jak rychle zasáhne systém udržování v jízdním pruhu nebo opuštění jízdního pruhu; a možnost vybrat si typ upozornění. Experti z organizace se domnívají, že přidání nastavitelnosti ovladače k dalším funkcím by mohlo vést k vyšší spokojenosti i míře využití.
„Časté falešné poplachy nebo obtěžující pípání lze minimalizovat nebo eliminovat tím, že řidiči umožní upravit citlivost. A typ výstrahy by také měl být možné přizpůsobit preferencím řidiče,“ říká Kelly Funkhouserová, která se na studii podílela.