Hlavní obsah

Android Auto je podle amerického výzkumu bezpečnější než vestavěný infotainment

Nastavit cíl do navigace, někomu zavolat nebo změnit zdroj hudby je v Androidu Auto či Apple CarPlay rychlejší a s menšími nároky na pozornost řidiče - a tedy v souhrnu bezpečnější - než v sériových infotainmentových systémech automobilů. Uvedl to výzkum Nadace dopravní bezpečnosti Americké automobilové asociace.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Android Auto vypadá ve všech autech stejně. Zde jeho domovská obrazovka na displeji Citroënu C3 Elle.

Článek

Americká automobilová asociace, označená AAA (čteno „triple-A”, s autobazary v ČR nemá nic společného) v rámci výzkumu, který prováděla její Nadace dopravní bezpečnosti, zjistila, že používání infotainmentových systémů Android Auto nebo Apple CarPlay je jednodušší a méně odvádí pozornost ve srovnání s vestavěnými systémy aut.

Nativní systémy ve studii zastupovaly Honda Ridgeline, Ford Mustang, Chevrolet Silverado, Kia Optima a Ram 1500. Android Auto byl testován s telefonem LG K7 a Google Pixel 2, Apple CarPlay zprostředkoval iPhone 7.

Nároky na řidiče při používání infotainmentu
Android AutoApple CarPlayNativni systém
Navigacevelmi vysokévelmi vysokévelmi vysoké
Telefonstřednístřednívysoké
Zprávyvelmi vysokévysokévelmi vysoké
Audiostřednístřednívysoké
Celkověstřednístřednívelmi vysoké
Zdroj: AAA Foundation for Traffic Safety

Publikovaná studie uvádí rozdíly zejména u náročnosti provádění hovorů. Odvedení pozornosti od řízení je v nativních systémech označeno za „vysoké”. Android Auto a Apple CarPlay byly ohodnoceny „středním” odvedením pozornosti. Zvládnou zahájit hovor o 5 vteřin, tj. 24 % rychleji.

Stejný výsledek získaly systémy i v případě přehrávání hudby či rádia. Nastavování navigace nicméně znamená u všech systémů odvedení pozornosti „velmi vysoké”, a to i přes fakt, že v Androidu Auto a Apple CarPlay je to o 15 vteřin, resp. 31 % rychlejší.

Foto: Marek Bednář, Novinky

Mitsubishi Eclipse Cross

Android Auto a Apple CarPlay „snižují nároky na řidiče ve srovnání s podobnými technologiemi, nabízenými výrobci aut,” říká AAA ve studii. Varuje ale, že i používání těchto systémů může znamenat nebezpečí v důsledku nevěnování pozornosti řízení a že pro komplexnější zadání by neměla ani s nimi být prováděna za jízdy.

„Mobilní” infotainment je váš telefon v každém autě, do kterého sednete

Systémy Android Auto a Apple CarPlay jsou pokročilými způsoby zrcadlení telefonu na displeji vozidla. Potřebujete k nim smartphone s podporovaným operačním systémem a patřičnou aplikaci v telefonu.

Aplikace Android Auto v současnosti není dostupná v českém obchodě Google Play, je potřeba si ji stáhnout mimo obchod. Pak normálně funguje a je i automaticky aktualizována. S tou drobnou nevýhodou, že na vás hovoří zčásti anglicky a zčásti česky.

Foto: Kateřina Nevřelová

Opel Insignia Country Tourer

Výhod je ale mnohem více. Můžete používat navigaci v Mapách Google nebo Waze s jejich špičkovými daty o dopravní situaci a samozřejmě i s uloženými oblíbenými místy. Můžete přehrávat hudbu uloženou v telefonu anebo internetové rádio pomocí aplikace TuneIn.

Co vám Android Auto z důvodu bezpečnosti nedovolí, je brouzdat za jízdy v seznamu kontaktů, v hudbě uložené v telefonu nebo dokonce ve zprávách. Systém zobrazí, že zpráva na Messengeru nebo SMS přišla, ale neukáže vám ji a jediná možnost odpovědi je, že zrovna řídíte.

Vybrat hudbu z knihovny či odpovědět na zprávu je nutné prostřednictvím telefonu, a tedy kvůli tomu zastavit. Cíl do navigace však je možné zadávat hlasem velmi podobně, jako byste měli telefon upevněný v držáku na čelním skle.

Výběr článků

Načítám