Hlavní obsah

Americký závodník Ken Block si pořídil fabii. Je z ní nadšený

Přestože se škodovky v USA neprodávají, známý americký závodník Ken Block si koupil Škodu Fabia. Ne ale na cesty do obchodu – jako soutěžní náčiní. Na upravené fabii R5 pojede rallye.

Foto: Škoda

Škoda Fabia R5 v originální verzi od automobilky

Článek

Americký automobilový závodník Ken Block je spojen zejména se značkou Ford. V několika autech této značky, většinou zásadně upravených, se proslavil pomocí svých videí s názvem Gymkhana, byť v prvních dvou účinkovala subaru, a také s legendárním Escortem Cosworth jezdil rallye.

Nyní však dal Fordu vale, aspoň na chvíli, a pořídil si české auto – Škodu Fabia R5+, tedy R5 drobně upravenou pro třídu Open 4WD dle pravidel ARA, American Rally Association. „Je to zvíře. Zapůsobila na mě,” komentuje ji na Facebooku.

„Historie fabie R5 mluví za sebe: je to nejprodávanější a nejúspěšnější soutěžní speciál kategorie R5 v historii této třídy ... a proto jsem se těšil, až ji vyzkouším v závodě,” uvedl také ve svém středečním příspěvku na Facebooku a dodal, že se s ní bude snažit o osmé celkové vítězství z deseti startů na rallye 100 Acre Wood, která se jede 19.-20. března v Salemu v Missouri.

Výběr škodovky je pro Američana velmi netradiční, protože tahle značka se v USA neprodává. Kdysi dávno existoval pokus tam dovážet modely 440 a Octavia, ale úspěch nebyl valný. V Kanadě to bylo trochu lepší, tam zůstala Škoda o trochu déle, ale posledními auty, která se tam prodávala jako nová, byly modely 742.

Proto je překvapením, a pro patriota jistě docela příjemným, že si Ken Block vybral právě škodovku jako své soutěžní náčiní. Technické specifikace zveřejněny nebyly, ale pravidla ARA nařizují mimo jiné restriktor – pro třídu Open 4WD to je 34 mm při nejvyšším tlaku turbodmychadla 1,86 baru. Výkon tedy můžeme odhadovat na relativně normální číslo, ne okolo tisíce koní, jako mají Blockovy speciály pro Gymkhanu.

Fabia R5 tak, jak ji prodává Škoda, má 1,6l přeplňovaný čtyřválec o výkonu 286 koní a točivém momentu 420 Nm s restriktorem o průměru 32 mm a nejvyšším tlakem turbodmychadla 1,5 baru.

Foto: Škoda

Škoda Fabia R5 v originální verzi od automobilky

Související články

Výběr článků

Načítám