Článek
Automobilky General Motors (GM) a Hyundai Motor Group podepsaly v září loňského roku memorandum o porozumění, které se mělo kromě jiného týkat spolupráce na vývoji a výrobě nových vozidel a technologií spojených s čistou energetikou.
Bližší detaily jsme neznali, v následujících týdnech se však objevily zvěsti, že by se mohlo jednat o spolupráci v oblasti užitkových vozidel, přičemž cílem samotného memoranda měla být úspora nákladů a rychlejší dodávky nových vozidel a technologií zákazníkům.
Jasnější obrysy možné spolupráce zazněly teprve nedávno z automobilky Hyundai, jak upozornila agentura Reuters. Finanční ředitel Lee Seung Jo totiž uvedl, že společnost zvažuje přeznačkování svých elektrických užitkových vozů a jejich dodávky GM. „Tato dohoda nám otevře cestu na severoamerický trh s užitkovými vozy,“ cituje Reuters jeho slova.
GM má nyní v nabídce užitkových vozidel letité modely Chevrolet Express a GMC Savana se spalovacími modely a větší dodávky původně vyvíjené společností BrightDrop, která nyní přešla pod Chevrolet. Modely z produkce Hyundai by mohly portfolio rozšířit o menší a dostupnější elektrické užitkové vozy.
Konkrétně by se mohlo jednat o elektrické užitkové vozy z rodiny ST1 či PBV, které by se mohly v nabídce utkat s vozy jako Ford E-Transit, Mercedes eSprinter nebo Ram Promaster EV. Konkrétnější detaily zatím nejsou známé, společnost GM už ale i v minulosti nabízela přeznačkované užitkové modely, jako byl Nissan NV200.
Pro značky Hyundai pak může být dohoda výhodná zejména kvůli očekávanému poklesu prodejů elektrických vozů na stávajících trzích. Výzvou mohou být i zvažovaná cla pro dovážené vozy na americkém trhu, kterým se ale značka může vyhnout zintenzivněním a rozšířením výroby ve stávající americké továrně.