Hlavní obsah

Americký bojovník SmarTruck III

DETROIT

Americká armáda ve spolupráci s International Truck and Engine Corporation (ITEC) v pondělí v Detroitu představila již třetí generaci speciálního automobilu pro boj s terorismem Smar Truck. Předchozí modely byly postaveny na platformách fordu F-350 či Chevrolet Silverado.

Foto: Renáta Polišenská
Článek

Smar Truck III je určen pro plnění úkolů v rámci národní bezpečnosti Spojených států a americké armády. Dokáže rozpoznat biologickou hrozbu v ovzduší a upozornit velící středisko dříve než by mohlo dojít ke katastrově, uvádí se ve specifikaci vozu. Jednou z mnoha "dovedností" je i schopnost zaměření a sestřelení nepřátelské rakety.

Vedle vojenského speciálu byla na světovém kongresu Society of Automotive Engineers představena i civilní verze. Obě jsou postaveny na podvozku medium trucku z produkce ITEC a pohání je nový dieselový šestiválec VT275 s obsahem 4,5 l. Otázkou je, zda by se nový civilní vůz vycházející z armádní verze na trhu uplatnil stejně jako Hummery.

Q by byl spokojen

 S výbavou vozu by byl spokojen i dvorní technik agenta Jamese Bonda mistr Q. Posádka může vůz během několika vteřin zahalit do kouřové clony, neprůstřelná skla a karosérie jsou samozřejmostí. Použití automobilu je možné pouze po identifikaci otisků prstů. V případě napadení vozu je v okolí čtyř metrů rozstříknut slzný plyn. Automobil je vybaven oslňujícími světlomety, které mají ztížit přímý útok. Před přímým napadením vozu by měly odradit i kliky dveří, které jsou pod vysokým napětím.

Události ve vozidle i v jeho okolí jsou zaznamenávány v jakési obdobě černé skříňky používané u letadel. Situace mimo vůz je pasažérům přenášena na několik monitorů, které jsou umístněny v centrálním ovládacím panelu a v opěradlech předních sedadel.

První verze speciálního vojenského vozidla, využitelného i v civilním sektoru, byla představena v roce 1995. Od té doby prošla řadou vylepšení a změn. Vylepšení se týkají především vybavenosti vozidel. Změny pak podvozkových platforem, na kterých byla tato vozidla vystavěna. První verze byly stavěny na platformách úspěšných pick-upů F-350. Pod kapotou byl osmiválcový diesel o obsahu 7,2 l. O převod rychlostí se pak staral čtyřrychlostní automat. Druhá generace využívala upravený podvozek Chevroletu Silverado s náhonem 6x6.

Související témata:

Výběr článků

Načítám