Článek
V posledních několika dnech trvání prezidentského mandátu Donalda Trumpa učinil NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration, Národní úřad pro bezpečnost silniční dopravy), který je přímo podřízený americkému ministerstvu dopravy, dohodu s automobilkami, která odsouvala platnost tvrdších pokut za neplnění limitů spotřeby až na rok 2026.
Pokuta měla vzrůst z 5,50 dolaru (118 korun) na 14 dolarů (300 korun) za každou desetinu míle na galon (mpg) přes limit.
Zvýšení vypadá jako drakonické, ale pokuta vznikla v roce 1975 ve výši 5 dolarů, na 5,50 USD se zvýšila v roce 1997 a od té doby zůstala nezměněna bez ohledu na inflaci, kupní sílu obyvatel či průměrnou cenu nového auta v reálných penězích. Podle inflační kalkulačky 5 dolarů v roce 1975 odpovídá 24 dolarům (513 korunám) dnes.
Francie zvyšuje daň z CO2 na nová auta, za tu nejvyšší koupíte celou octavii
Automobilky to samozřejmě uvítaly, neboť to pro ně znamená mírnější pokuty za neplnění emisních limitů. V důsledku jsou jakékoliv pokuty tohoto ražení jen dalším transferem peněz z kapes zákazníků, tedy daňových poplatníků, do státní kasy. Ta má po odsunutí platnosti dostat až o miliardu dolarů (21,4 miliardy korun) ročně méně.
Úřad prezidenta Bidena už nařídil přezkum tohoto odsunutí platnosti, ovšem výsledek zatím není znám.
Elektromobilů je čím dál víc, nejsou ale bez úskalí
Objevují se také zprávy o změně systému daňových úlev pro lidi, kteří si koupí elektromobily. Američané si mohou při pořízení elektromobilu odečíst až 7500 dolarů (160 tisíc korun) z daní, ovšem je to vázáno na konkrétní značku vozu a poté, co značka prodá 200 tisíc elektroaut, úleva jejím zákazníkům končí. Tesla tohoto limitu dosáhla v roce 2019, koncern GM v březnu 2020.
Zprávy hovoří o obnovení tohoto systému tak, že se limit posune z 200 tisíc na 600 tisíc aut při snížení úlevy na 7000 dolarů (150 tisíc korun). To by Tesle a GM dalo prostor prodat dalších 400 tisíc aut s významnou incentivou pro zákazníky.
Ovšem pro zákazníky, kteří si mohou dovolit nové auto, a to rozhodně není každý Američan, který se potřebuje přepravovat. Jakákoliv forma dotací či úlev totiž ve výsledku pomáhá k novému drahému autu lidem, kteří si nějaké nové auto mohou dovolit, a je-li spojená s jakýmikoliv pokutami, malusy či ekologickými poplatky na levnější konvenční či ojetá auta, zhoršuje dostupnost emisně čistšího vozu méně majetným skupinám obyvatel.