Článek
Extrémní nárůst počtu krádeží aut značek Kia a Hyundai v loňském a letošním roce má kromě žaloby několika amerických měst za následek také to, že automobilky ženou k soudu i pojišťovny.
Podle webu Automotive News celkem 65 pojišťovacích domů chce po automobilkách nahradit náklady na pojistná plnění, která musely vyplatit majitelům poškozených či ukradených vozů těchto značek kvůli opravám či náhradě ukradeného a nenalezeného vozu.
Původ kauzy je v tom, že některé modely značek Kia a Hyundai, prodávané na americkém trhu v nedávno uplynulých letech, které měly místo tlačítka klasickou spínací skříňku, nebyly vybaveny imobilizérem. Proto bylo pro zloděje velmi snadné je ukrást, na některých místech počet krádeží vzrostl mnohonásobně. Například minnesotská policie loni informovala o 1300% vzestupu počtu krádeží aut značky Kia. U Hyundai to bylo téměř 600 procent.
Americká města ženou Kiu a Hyundai k soudu kvůli krádežím aut
Žalující pojišťovny zatím vyplatily 190 milionů dolarů (4,1 miliardy korun) na pojistném plnění v souvislosti s tímto problémem. Odhadují, že se suma vyšplhá přes 300 milionů dolarů (6,5 miliardy korun), ovšem celkem napříč Spojenými státy může být suma až dvojnásobná. Podle webu Motor1 je na amerických silnicích bez imobilizérů 3,8 milionu hyundaiů a 4,5 milionu vozů Kia.
Žaloba, která byla podána u soudu v okrsku Orange v Kalifornii, uvádí, že oprava vozidla poškozeného rozbitím okna a nastartováním pomocí kabelů vytržených zpod volantu může znamenat pojistné plnění i přes 3 tisíce dolarů (65 tisíc korun). Pokud se ukradený vůz pustí do zběsilé jízdy ulicemi a poškodí další auta či veřejný majetek typu pouličního osvětlení apod., plnění roste přes 10 tisíc dolarů (217 tisíc korun).
Hyundai a Kia už v únoru letošního roku vydaly aktualizaci softwaru dotčených vozů, která podstatně ztížila možnost tímto způsobem ukrást auto. Hlavním prvkem aktualizace je, že po zamčení vozu je deaktivován systém zapalování, který znovu se aktivuje právě jen odemčením správným dálkovým ovladačem. Automobilka Hyundai již dříve uvedla, že od modelového roku 2021 jsou všechna její auta vybavena imobilizérem.
Elektronický imobilizér je systém, který znemožní nastartování auta, pokud se o to člověk pokouší jiným způsobem než klíčem, který patří k vozidlu. V USA nepatří k povinné výbavě, v Evropě je imobilizér běžný ve standardní výbavě aut od 90. let, v rámci Evropské unie je dnes dokonce povinný.