Článek
Řada amerických měst žaluje automobilky Kia a Hyundai kvůli tomu, že je jejich auta údajně příliš snadné ukrást. Poslední v řadě je St. Louis ve státě Missouri, které se připojilo např. ke kalifornskému San Diegu, ohijskému Clevelandu a Columbusu či wisconsinskému Madisonu a Milwaukee.
Původ kauzy je ve videích, sdílených v loňském roce na sociálních médiích, která ukázala, jak snadné je ukrást některé americké modely značek Hyundai a Kia, které nemají startování tlačítkem, nýbrž klasickým klíčem. Podle agentury Reuters, jež se odkazuje na výzkum Pojišťovacího institutu silniční bezpečnosti (IIHS), byla na americkém trhu jen zhruba čtvrtina vozů těchto značek modelového roku 2015 vybavena imobilizéry.
Vozidla, kterých se vlna krádeží v USA týká, jsou nejčastěji právě kie a hyundaie z let 2010 až 2021 s klasickým startováním pomocí klíče ve spínací skříňce. Nárůst počtu krádeží je ve stovkách procent; minnesotská policie loni informovala o 1300% vzestupu počtu krádeží aut značky Kia. U Hyundai to bylo téměř 600 procent.
Krádež auta se nepovedla. Zloděj si neporadil s manuálním řazením
Policie v St. Louis nyní uvádí, že od května loňského roku přijala oznámení o více než 4500 krádežích vozů Kia a Hyundai. Toto číslo tvoří 61 % všech ve městě ukradených aut během té doby.
„Kia a Hyundai vytvořily bezpečnostní riziko tím, že nedržely standard napříč automobilovým průmyslem a postavily auta tak, že je i pro dítě snadné jejich vůz ukrást,“ nešetří kritikou starostka St. Louis Tishaura Jones.
Navzdory tomu, že téměř všechny nové a zánovní modely aut v USA imobilizéry mají, dotčené automobilky oponují, že takové zařízení není vyžadováno zákonem, a tedy žaloba nemá opodstatnění.
S úřady však spolupracují, prostřednictvím policejních sborů rozdávaly zámky na volant a připravily aktualizace softwaru, které by měly krádežím předejít. Automobilka Hyundai agentuře Reuters řekla, že všechny její vozy vyrobené od října 2021 jsou vybaveny imobilizéry.
Elektronický imobilizér je systém, který znemožní nastartování auta, pokud se o to člověk pokouší jiným způsobem než klíčem, který patří k vozidlu. V Evropě je imobilizér běžný ve standardní výbavě aut od 90. let, v rámci Evropské unii je dnes dokonce povinný.