Článek
Z nové situace, která vejde v platnost 2. dubna, by měla nejvíce těžit automobilka Tesla, jak upozornil web Motor1 s odkazem na výzkum Kogod School of Business z roku 2024. Každý model americké značky je totiž z více než 80 procent vyráběn v USA, přičemž na prvním místě je Model 3 Performance, u kterého je dokonce až 87,5 % vyráběno na domácí půdě.
Majitel automobilky Elon Musk nicméně už prostřednictvím své sociální sítě X informoval, že ani Tesla nevyjde z uvalení cla zcela bez úhony. Na druhém místě je pak automobilka Ford, u níž se hned tři verze modelu Mustang vyrábějí z 80 procent v USA. Třetí příčku překvapivě obsadila Honda, která má tři modely s výrobou ze 74 procent v zámoří.
Za zmínku pak stojí, že z „detroitské velké trojky“, tvořené automobilkami Ford, Chrysler (dnes součást Stellantis) a General Motors, si nejhůře stojí posledně jmenovaná. Až 40 procent produkce automobilky totiž vzniká v Kanadě či Mexiku, jakmile tedy cla vstoupí v platnost, může se to výrazně propsat do ziskovosti koncernu.
Evropské a japonské značky na tom budou nejhůře
Na opačné straně spektra, tedy mezi automobilkami, které mají nejmenší podíl americké výroby ve vozech prodávaných v USA, pak stojí řada evropských a japonských značek. Zejména Audi, BMW, Lexus, Mazda nebo Toyota.
Podle Motor1 pak cla dopadnou na celou řadu dostupných japonských sporťáků. Například u Mazdy MX-5, Subaru BRZ a modelů Toyota GR86 a GR Corolla je podíl americké produkce jen kolem jednoho procenta. Podobně si ovšem stojí i sportovní vozy jako BMW M3 Sedan, Z4 a M8 nebo sportovní sedan Hyundai Elantra N.
Cla přitom mohou být velmi tvrdou ránou nejen pro evropské, ale také japonské automobilky. V roce 2024 totiž automobily tvořily 28,3 % veškerého japonského exportu. Zprávy o zavedení cla v USA tak znamenaly citelný pokles v hodnotách akcií řady výrobců.