Hlavní obsah

Americká cla nejvíce zasáhnou dostupné japonské sporťáky a další speciality

2:54
2:54

Poslechněte si tento článek

USA plánují uvalit 25% clo nejen na automobily dovážené do USA, ale také na díly potřebné pro jejich výrobu. Bez těch se často neobejdou ani americké automobilky, někteří výrobci jsou na tom ovšem podstatně lépe než jiní.

Foto: Mazda

Modernizovaná Mazda MX-5

Článek

Z nové situace, která vejde v platnost 2. dubna, by měla nejvíce těžit automobilka Tesla, jak upozornil web Motor1 s odkazem na výzkum Kogod School of Business z roku 2024. Každý model americké značky je totiž z více než 80 procent vyráběn v USA, přičemž na prvním místě je Model 3 Performance, u kterého je dokonce až 87,5 % vyráběno na domácí půdě.

Majitel automobilky Elon Musk nicméně už prostřednictvím své sociální sítě X informoval, že ani Tesla nevyjde z uvalení cla zcela bez úhony. Na druhém místě je pak automobilka Ford, u níž se hned tři verze modelu Mustang vyrábějí z 80 procent v USA. Třetí příčku překvapivě obsadila Honda, která má tři modely s výrobou ze 74 procent v zámoří.

Za zmínku pak stojí, že z „detroitské velké trojky“, tvořené automobilkami Ford, Chrysler (dnes součást Stellantis) a General Motors, si nejhůře stojí posledně jmenovaná. Až 40 procent produkce automobilky totiž vzniká v Kanadě či Mexiku, jakmile tedy cla vstoupí v platnost, může se to výrazně propsat do ziskovosti koncernu.

Evropské a japonské značky na tom budou nejhůře

Na opačné straně spektra, tedy mezi automobilkami, které mají nejmenší podíl americké výroby ve vozech prodávaných v USA, pak stojí řada evropských a japonských značek. Zejména Audi, BMW, Lexus, Mazda nebo Toyota.

Podle Motor1 pak cla dopadnou na celou řadu dostupných japonských sporťáků. Například u Mazdy MX-5, Subaru BRZ a modelů Toyota GR86 a GR Corolla je podíl americké produkce jen kolem jednoho procenta. Podobně si ovšem stojí i sportovní vozy jako BMW M3 Sedan, Z4 a M8 nebo sportovní sedan Hyundai Elantra N.

Cla přitom mohou být velmi tvrdou ránou nejen pro evropské, ale také japonské automobilky. V roce 2024 totiž automobily tvořily 28,3 % veškerého japonského exportu. Zprávy o zavedení cla v USA tak znamenaly citelný pokles v hodnotách akcií řady výrobců.

Výběr článků

Načítám