Hlavní obsah

Americká auta zřejmě čeká velká změna designu, důvodem je bezpečnost

Moderní americké vozy, zejména SUV a pick-upy, mají v posledních letech velmi robustní tvary, díky kterým vypadají na silnicích opravdu dominantně a nepřehlédnutelně. Pravděpodobně ale způsobují vážnější zranění chodcům, což by se brzy mělo změnit.

Foto: GMC

GMC Sierra

Článek

Americké předpisy se ohledně schvalování nových vozidel a bezpečnosti značně liší od těch evropských. To dává zámořským automobilkám poměrně velkou svobodu, co se designu týče. Stačí se podívat na modely jako Tesla Cybertruck a řadu nových amerických full-size SUV či pick-upů.

Jak ovšem upozornil americký úřad NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration), který se zabývá bezpečností na amerických silnicích, počet chodců zabitých při srážce s automobily vzrostl mezi lety 2013 a 2022 o 57 procent, což by údajně mělo souviset i s robustním vzhledem a vysokými kapotami nových amerických vozidel.

Tesla Cybertruck poslala Američana do nemocnice. Při otevírání měl prsty tam, kde neměl

AutoMoto

NHTSA tak připravuje návrh, který by měl poprvé v americké historii obsahovat i bezpečnostní standardy pro srážku s chodci. Do testů pro homologaci nových vozidel v rámci Federal Motor Vehicle Safety Standards by tak měly přibýt procedury simulující náraz hlavy do kapoty.

Novou procedurou by měly procházet osobní automobily s hmotností do 4,5 tuny, což zahrnuje i většinu populárních SUV a pick-upů, které jen za rok 2020 tvořily čtvrtinu všech nových prodaných vozidel v USA. Kombinací vysoké hmotnosti, delší brzdné dráhy, omezené viditelnosti a vysoké kapoty představují právě tyto modely největší riziko.

Foto: Petr Horník, Novinky

Ani tvary Tesly Cybertruck nejsou k chodcům příliš ohleduplné.

Úřad NHTSA se chce novými zkouškami dostat na úroveň mezinárodních bezpečnostních standardů, zejména těch evropských, jak uvádí The Drive. Od návrhu se očekává, že by mohl předejít až 67 smrtelným nehodám ročně.

Pokud bude schválen, design velkých amerických SUV a pick-upů by se mohl začít dramaticky měnit. Otázkou ovšem zůstává, kdy se tak stane. Například nedávno odsouhlasený návrh na povinnou instalaci systémů automatického brzdění při detekci chodců (AEB) vstoupí v USA v platnosti až v roce 2029.

V otázce výrazné změny designu pak můžeme očekávat, že se zámořské úřady opět pokusí zajistit automobilkám dostatek času na takto velkou změnu.

Před 65 lety si Švéd Bohlin nechal patentovat tříbodový bezpečnostní pás

AutoMoto

Výběr článků

Načítám