Článek
Technologie plně autonomního řízení urazila během posledních let obrovský kus cesty, což ukazuje i skutečnost, že se v některých městech prohání plně robotické taxíky. Běžní zákazníci si ale na své vlastní plně autonomní auto nejspíš budou muset ještě nějakou chvíli počkat. Důvody jsou jak bezpečnostní, tak legislativní.
Zaujal bezpečnostní složky
O tuto technologii se ovšem zajímají i bezpečnostní složky, včetně americké armády. Americké ministerstvo obrany si totiž během listopadu převzalo speciálně upravený Ford F-150, který technologií dálkového ovládání a autonomního řízení vybavila společnost Kodiak Robotics.
První vojenský speciál společnosti Kodiak Robotics by měl sloužit především jako testovací platforma pro další vývoj, přičemž armáda zvažuje použití vozidla s podobnými schopnostmi pro průzkumné a pozorovací mise, případně pro vysoce rizikové mise. Hlavním cílem tak bude především ochrana posádky.
U Porsche jezdí auta zcela sama. Ale jen po továrně
Společnost Kodiak Robotics měla autonomní pick-up vyvinout během pouhých šesti měsíců, k čemuž si pomohla adaptací techniky, kterou nyní používá při testování plně autonomních tahačů. Klíčovým prvkem je přitom tzv. DefensePod, tedy zařízení umístěné na předních blatnících speciálu.
Zařízení vybavené kamerami, radary a lidarem je modulární a společnost Kodiak ho může upravit pro využití na různých vozidlech. Ostatně dalším krokem v projektu RCV (Robotic Combat Vehicle) by mělo být osazení tohoto systému přímo na armádní speciál.
Jediné mechanické modifikace prototypu Ford F-150 přitom souvisely s komunikací mezi řídící jednotkou automobilu a systémem autonomního řízení. Vůz je přitom možné používat nejen v autonomním režimu, ale také může být řízen dálkově, případně ho může řídit tradičně posádka v kabině.
Systém by měl fungovat v oblastech s horší dostupností GPS signálu a problém by mu neměla dělat ani jízda náročným terénem, včetně kamenitého, prašného či blátivého prostředí. Údržba systému by navíc měla být velmi jednoduchá, takže ji zvládnou vojáci i s minimálním výcvikem. Výměna jednotlivých částí by pak měla zabrat 10 minut i méně.