Článek
Když má člověk prostor k parkování před domem, je normální, že tak činí. Jak v Česku, tak ve Spojených státech, jejichž kultura se kolem automobilů točí mnohem víc než u nás. Pro Glenna Gordona z Floridy to však není tak jednoduché.
Gordon si za zhruba 100 tisíc dolarů (cca 2,3 milionu korun) koupil elektrický pick-up Rivian R1T, čekal na něj od objednání rok, a když si ho mohl konečně dovézt domů a postavit před vlastní dům, byl podle vlastních slov šťastný jako malý kluk. Pár týdnů poté mu však přišel dopis, který hrozil pokutou, nebude-li své pracovní vozidlo schovávat, aby nebylo na očích.
Dopis poslala Asociace majitelů domů (HOA, Homeowner Association) rezidenční oblasti Weston Hills Country Club, kde Gordon bydlí. Odkazovala se na nařízení z 80. let minulého století, že pick-upy, užitková vozidla, obytná auta či přívěsy nesmí být přes noc parkovány viditelně před domem.
Tyto asociace existují v různých obytných oblastech napříč Spojenými státy a jejich principem je starat se o to, aby jeden nepřizpůsobivý soused nekazil život všem v okolí a nesnižoval hodnotu nemovitostí v oblasti. Množí se ale zprávy o případech, kdy jsou požadavky asociace přinejmenším diskutabilní, ne-li přímo šikanující.
Kromě možnosti pořízení tak drahého auta je i z videa televize WPLG, která zprávu přinesla, nasnadě, že Gordon není člověkem, který by měl hluboko do kapsy. Jeho dům není zrovna malý a garáž před ním pojme nejméně tři auta. Rivian se však už do ní nevejde, říká jeho majitel, a podřídit se požadavkům HOA tak odmítá.
Kalifornská policie zakázala jízdu hlasitému hyundai. Výfuk má však sériový
Podle prezidenta asociace Gordon, který v místě žije 27 let, při koupi domu podepisoval dokumenty, v nichž toto nařízení bylo uvedeno. V 80. letech minulého století, kdy vznikalo, však byl pick-up truck skutečně pracovním autem víc než čímkoliv jiným; v podstatě neexistovala ani SUV dnešního pojetí.
Snaha, aby v oblasti na ulicích neparkovaly skutečné náklaďáky a užitková vozidla či aby se z ulic nestalo odkladiště lodí na přívěsech, může být pochopitelná, třebaže to od asociace může vyjadřovat jisté pohrdání lidmi, kteří pracují manuálně. V každém případě, Rivian R1T sice má korbu, ale to je tak všechno, čím je pracovním užitkovým autům podobný.
Na Gordonově straně je i rozsudek z okresu Broward na Floridě z roku 2001. Tehdy soudce napsal, že „pick-up trucky pro osobní použití nenesou negativní implikace, které mohly nést před 25 lety. Parkování těchto vozidel nemůže žádným způsobem narušovat klidné soužití obyvatel nebo hodnoty nemovitostí“. To navíc v době před 21 lety, kdy se segment luxusních pick-upů, vhodných spíš jako rodinná než pracovní auta, teprve začínal rozbíhat.
Gordon se nehodlá svého nového vozu zbavit a plánuje s asociací bojovat, aby se zastaralá pravidla změnila. Jak to dopadne, nelze předvídat, na základě zmíněného starého rozsudku je ale možné odhadovat, že není bez šance.