Hlavní obsah

Američan si koupil elektrický pick-up, nesmí ho parkovat před domem

Američan Glenn Gordon si koupil elektrický Rivian R1T a chce ho parkovat před domem. Asociace majitelů domů, která v jeho bydlišti funguje, však vůz považuje za užitkové auto, které nesmí přes noc parkovat venku.

Foto: Rivian

Rivian R1T (ilustrační foto)

Článek

Když má člověk prostor k parkování před domem, je normální, že tak činí. Jak v Česku, tak ve Spojených státech, jejichž kultura se kolem automobilů točí mnohem víc než u nás. Pro Glenna Gordona z Floridy to však není tak jednoduché.

Gordon si za zhruba 100 tisíc dolarů (cca 2,3 milionu korun) koupil elektrický pick-up Rivian R1T, čekal na něj od objednání rok, a když si ho mohl konečně dovézt domů a postavit před vlastní dům, byl podle vlastních slov šťastný jako malý kluk. Pár týdnů poté mu však přišel dopis, který hrozil pokutou, nebude-li své pracovní vozidlo schovávat, aby nebylo na očích.

Dopis poslala Asociace majitelů domů (HOA, Homeowner Association) rezidenční oblasti Weston Hills Country Club, kde Gordon bydlí. Odkazovala se na nařízení z 80. let minulého století, že pick-upy, užitková vozidla, obytná auta či přívěsy nesmí být přes noc parkovány viditelně před domem.

Tyto asociace existují v různých obytných oblastech napříč Spojenými státy a jejich principem je starat se o to, aby jeden nepřizpůsobivý soused nekazil život všem v okolí a nesnižoval hodnotu nemovitostí v oblasti. Množí se ale zprávy o případech, kdy jsou požadavky asociace přinejmenším diskutabilní, ne-li přímo šikanující.

Kromě možnosti pořízení tak drahého auta je i z videa televize WPLG, která zprávu přinesla, nasnadě, že Gordon není člověkem, který by měl hluboko do kapsy. Jeho dům není zrovna malý a garáž před ním pojme nejméně tři auta. Rivian se však už do ní nevejde, říká jeho majitel, a podřídit se požadavkům HOA tak odmítá.

Kalifornská policie zakázala jízdu hlasitému hyundai. Výfuk má však sériový

AutoMoto

Podle prezidenta asociace Gordon, který v místě žije 27 let, při koupi domu podepisoval dokumenty, v nichž toto nařízení bylo uvedeno. V 80. letech minulého století, kdy vznikalo, však byl pick-up truck skutečně pracovním autem víc než čímkoliv jiným; v podstatě neexistovala ani SUV dnešního pojetí.

Snaha, aby v oblasti na ulicích neparkovaly skutečné náklaďáky a užitková vozidla či aby se z ulic nestalo odkladiště lodí na přívěsech, může být pochopitelná, třebaže to od asociace může vyjadřovat jisté pohrdání lidmi, kteří pracují manuálně. V každém případě, Rivian R1T sice má korbu, ale to je tak všechno, čím je pracovním užitkovým autům podobný.

Na Gordonově straně je i rozsudek z okresu Broward na Floridě z roku 2001. Tehdy soudce napsal, že „pick-up trucky pro osobní použití nenesou negativní implikace, které mohly nést před 25 lety. Parkování těchto vozidel nemůže žádným způsobem narušovat klidné soužití obyvatel nebo hodnoty nemovitostí“. To navíc v době před 21 lety, kdy se segment luxusních pick-upů, vhodných spíš jako rodinná než pracovní auta, teprve začínal rozbíhat.

Gordon se nehodlá svého nového vozu zbavit a plánuje s asociací bojovat, aby se zastaralá pravidla změnila. Jak to dopadne, nelze předvídat, na základě zmíněného starého rozsudku je ale možné odhadovat, že není bez šance.

Anketa

Měl by se Glenn Gordon podřídit požadavkům asociace?
Ano, když souhlasil s pravidly při koupi domu
19,1 %
Ne, jeho vůz nijak nehyzdí okolí
74,3 %
Já bych se radši rovnou odstěhoval/a jinam, kde neexistuje HOA
6,6 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 9365 čtenářů.

Prvním sériově vyráběným elektrickým pick-upem je Rivian R1T

AutoMoto

Výběr článků

Načítám