Hlavní obsah

Ambiciózní plány na výrobu Tesly Cybercab narážejí na legislativu

Když Elon Musk představoval autonomní taxík Tesla Cybercab, sliboval výrobu ve velkých číslech. Tomu ale může zabránit americká legislativa pro autonomní vozy.

Foto: Tesla

Tesla Cybercab

Článek

Automobilka Tesla je dobře známá svými technologiemi pro asistovanou a autonomní jízdu, které nasazuje ve svých běžných vozech. S představením robotického taxi Tesla Cybercab ale přichází změna, v kabině totiž chybí tradiční ovládací rozhraní jako volant a pedály.

Právě to přitom může být zásadní problém v ambiciózních plánech Elona Muska, který při premiéře robotického taxíku sliboval výrobu ve velkých číslech. Každý vůz bez standardního ovládání totiž potřebuje před uvedením na trh speciální povolení od amerického úřadu NHTSA (National Highway Traffic Safety Administration).

Získat podobné povolení přitom není nic snadného. Již v roce 2022 se o to pokoušel například americký koncern General Motors, po dvou letech ale svou žádost stáhl.

Tesla představila CyberCab. Robotaxi pro každého nemá ani volant

AutoMoto

Jak přitom upozorňuje agentura Bloomberg, i v případě kladného vyřízení žádosti by legislativa umožňovala roční výrobu pouze 2500 vozidel bez volantu a pedálů. To by tedy rozhodně neodpovídalo ambiciózním plánům amerického podnikatele.

Ještě ani nezažádali o výjimku

Bryant Walker, profesor práv z University of South Carolina a expert na autonomní vozidla, navíc podle Bloomberg dodává, že výjimky nejsou vhodnou cestou pro masovou výrobu, tedy alespoň pokud americký Kongres nezvýší výrobní limity.

Elon Musk plánuje zahájení výroby modelu Cybercab před rokem 2027, podle Carscoops ale automobilka dosud ještě nezažádala ani o výjimku u NHTSA. Samotná žádost má navíc další náležitosti, jejichž splnění může trvat delší dobu. Je tedy otázkou, zda se termín uvedení na trhy nebude opakovaně posouvat, jak už je u automobilky zvykem.

Akcie Tesly po odhalení robotaxi spadly

Ekonomika

Výběr článků

Načítám