Hlavní obsah

AM, A1, A2, máte v tom zmatek? S jakým oprávněním můžete řídit skútr, motorku či elektro

5:41
5:41

Poslechněte si tento článek

Rádi byste si letos udělali „papíry“ na motorku? Nebo přemýšlíte, zda si rozšířit své řidičské oprávnění o další kategorii? Jednotlivé motocyklové skupiny se liší výkonem, rychlostí stroje, ale i podmínkami pro jejich získaní.

Foto: BMW Motorrad

Z elektro skútrů lze do skupiny A2 zařadit například BMW CE 04.

Článek

Prvním krokem do světa jednostopých vozidel je skupina AM, kterou lze získat již od 15 let. Pro tuto i ostatní skupiny platí, že výcvik můžete zahájit i dříve, ale závěrečnou zkoušku musíte absolvovat až po dosažení požadovaného věku.

Tato skupina opravňuje k řízení motorových vozidel s nejvyšší konstrukční rychlostí 45 km/h (například vozidla Aixam) a dále k řízení skútrů a motocyklů s objemem do 50 cm3 či výkonem elektrického motoru do 4 kW (například Honda EM1 e:).

Počítejte však s cenou oprávnění odpovídající plnohodnotnému řidičáku, která se pohybuje kolem dvaceti tisíc korun, v závislosti na autoškole a regionu.

Skupina A1

Přitom jen o rok později (od 16 let) lze prakticky za stejné peníze získat skupinu A1, která otevírá dveře ke klasickým motocyklům do výkonu 11 kW a s objemem motoru nepřesahujícím 125 cm3. Do této kategorie již spadají populární skútry jako Honda PCX, Yamaha NMAX či Gilera Nexus.

V kategorii motocyklů jsou to například Honda MSX či KTM Duke, což jsou obě lehké a hravé motorky, skvělé (nejen) pro začátečníky. Při výběru konkrétního motocyklu si jen dejte pozor, aby poměr výkonu/hmotnosti byl maximálně 0,1 kW/kg, což výše zmíněné motorky splňují.

Pro představu, u Hondy MSX 125 je to hodnota 0,069 a u KTM Duke 125 0,079 kW/kg. Pokud ale při výběru dodržíte výkon 11 kW a objem 125 cm3, bude tento limit plnit drtivá většina běžných moderních motocyklů.

Foto: Jan Káňa, Novinky

Řidičský průkaz

Jedinou špatnou zprávou může být cena oprávnění, která je v průměru opět kolem dvaceti tisíc, v závislosti na regionu. Bohužel, předchozí skupinu AM nelze rozšířit na A1, jako tomu je u dalších skupin. Pokud tedy vyloženě nelpíte na řízení Aixamu v patnácti, z ekonomického hlediska vychází nejlépe nespěchat a začít s motorkářskými zážitky „až“ v šestnácti letech se skupinou A1.

Skupina A2

V osmnácti letech už můžete být téměř plnohodnotným motorkářem. Ano, stále je zde omezení výkonu do 35 kW, ale věřte, že to už je pestrý výběr, nemluvě o možnostech koupě motocyklu s takzvanou „restrikcí“, tedy omezeným výkonem. Pokud již vlastníte předchozí skupinu A1, a to alespoň dva roky, můžete k získání A2 vykonat doplňkovou zkoušku (žádný výcvik, žádné testy) za cenu kolem osmi tisíc.

Chcete už od začátku jezdit na silné motorce? Pokud je její výkon do 70 kW (95 koní), můžete se vydat cestou snížení výkonu, které se provádí mechanickým nebo elektronickým omezením přívodu paliva, vzduchu nebo úpravou řídicí jednotky. Takovou úpravu je nutné nechat zapsat do technického průkazu. Výhodná může být koupě takto omezeného motocyklu právě pro držitele skupiny A2, kteří si po získání skupiny A nechají omezení odstranit a mohou svému motocyklu navrátit sériový výkon.

Při výběru si však dejte pozor na poměr výkonu/hmotnosti, který musí být maximálně 0,2 kW/kg. A pokud má motorka v základu více než 70 kW, nelze ji legálně omezit na A2. Z elektro skútrů lze do skupiny A2 zařadit například BMW CE 04 s výkonem 31 kW.

Foto: Honda

Vyjímatelný akumulátor Hondy EM1 e:, která spadá do kategorie AM

Skupina A

Poslední skupinou a cílem většiny motorkářů je takzvané „velké áčko“, které držitele opravňuje k řízení motocyklu bez omezení výkonu a objemu motoru. Získat ho můžeme standardním výcvikem v autoškole po dosažení věku 24 let (tedy bez předchozí moto-praxe) nebo nejdříve ve věku 20 let, pokud jste držitelem skupiny A2 alespoň dva roky. Cena je průměrně stejná jako u předchozích skupin, zhruba dvacet tisíc za běžný výcvik nebo šest až deset tisíc za doplňkovou zkoušku při dvouleté praxi na A2.

Pokud je vám alespoň 24 let, je zřejmé, že si půjdete rovnou pro skupinu A. Bude to také nejekonomičtější cesta k získání řidičského oprávnění na motocykl. Vždyť při součtu dnešních cen by vás postupné absolvování kurzů AM, A1 a dvou doplňkových zkoušek (A2, A) vyšlo na zhruba šedesát až sedmdesát tisíc.

Na druhou stranu zkušenosti, které postupně získáte řízením slabších, ale zato lehkých a dobře ovladatelných motorek, mohou být později k nezaplacení.

Související témata:
Řidičský průkaz skupiny AM
Řidičský průkaz skupiny A1
Řidičský průkaz skupiny A2
Řidičský průkaz skupiny A

Výběr článků

Načítám