Hlavní obsah

Alpine slaví 100 let závodu v Le Mans limitovanou edicí ostré A110 R

Stovka šťastlivců, kterým se podaří koupit specialitku A110 R Le Mans francouzské značky Alpine, bude mít kromě vzácného auta v garáži příští rok příležitost si projet okruh de la Sarthe v plné závodní konfiguraci.

Alpine A110 R Le MansVideo: Alpine

Článek

Značka Alpine byla dlouhou dobu trochu pozapomenutá, než se před několika lety vrátila s modelem A110. V minulosti však slavila řadu úspěchů mimo jiných závodů i ve slavné čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans včetně celkového triumfu v roce 1978.

Právě k výročí slavného závodu odhalila speciální verzi svého jediného modelu, nazvanou jednoduše „Le Mans“.

Vůz staví na verzi R, což znamená karbonovou kapotu, střechu a kola. Kromě nich a modrých detailů karoserie - unikátní lakování bílou a modrou barvou také odkazuje na slavný závod - vidíme křídlo na zádi, větší ploutev na víku motoru, lízátko na předním nárazníku, nástavce prahů a křidélka po stranách vzadu.

Závod v Le Mans, patrně nejslavnější vytrvalostní automobilový závod světa, slaví 100 let

AutoMoto

Interiér nabízí kromě skořepinových sedaček také plaketu, že se jedná o jeden vůz ze stovky vyrobených, gravírovaný obrys okruhu de la Sarthe, kde se slavná čtyřiadvacetihodinovka koná, a loga na hlavových opěrkách.

V útrobách pracuje třísetkoňový řadový čtyřválec, který necelých 1,1 tuny těžký sporťák popožene na stovku za 3,9 sekundy a zvládne maximálku 285 km/h.

Specialitka má také o trochu snížený a přitvrzený podvozek a upravenou charakteristiku odpružení. „Tento technický prvek spolu se specifickým naladěním odpružení zvyšuje výkon na dlouhé rovince Hunaudières a v rychlých zatáčkách okruhu,“ stojí v tiskové zprávě.

Nutno ovšem připomenout, že A110 R je stále silničním vozem, nikoliv závoďákem určeným do vytrvalostních klání. Na jednu stranu to znamená, že se po ligne droite de Hunaudières, jak se francouzsky jmenuje rovinka známá pod v angličtině používaným názvem Mulsanne, můžete kdykoliv projet. Po většinu roku je to totiž veřejná silnice, stejně jako velká část zbytku okruhu. Platí tu ovšem standardní rychlostní limity.

Na druhou stranu však vylepšení samozřejmě fungují i na jiných místech světa a takový okruh v Mostě či třeba slavná Severní smyčka Nürburgringu mají rovinek a rychlých zatáček dostatek.

Majitelé této speciální A110 R ovšem budou mít možnost se projet i po okruhu de la Sarthe v plné závodní konfiguraci. Značka Alpine se v roce 2024 chystá zúčastnit čtyřiadvacetihodinového závodu v nejvyšší třídě hypersportů LMDh a ráno v den startu závodu bude okruh otevřený pro majitele A110 R Le Mans.

„A110 R Le Mans (…) kombinuje sofistikovanou aerodynamiku s neuvěřitelným poměrem výkonu a hmotnosti, stejně jako Alpine M63, první Alpine, která v roce 1963 startovala v Le Mans. A110 R Le Mans je nejradikálnější A110 oslavující nejradikálnější soutěž,“ komentuje novinku Jean-Marc Pinel, manažer produktového marketingu Alpine.

Zájemci si musí připravit 140 tisíc eur (3,3 milionu korun) a neotálet. Alpine otevřelo objednávky ve čtvrtek 8. června a vyrobí pouhou stovku kusů.

Alpine A110 dostalo obří zadní křídlo a míří na závod do vrchu Pikes Peak

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám