Článek
Alfa Romeo konečně dovedla stejnojmenný koncept z roku 2019 do sériové podoby. S modelem Tonale o délce 4530 mm bude konkurovat třeba BMW X1 nebo Mercedesu GLA. V portfoliu automobilky se tak řadí pod stelvio.
Stojí na evoluci starší platformy koncernu FCA, kterou využívá třeba Jeep Compass, ale má širší rozchod a větší podíl hliníku.
Exteriér nezapře klasický styl značky, přesto je znát, že tonale svým světelným podpisem a hranatějším ztvárněním některých prvků přiváží trochu odlišný designový jazyk.
Maserati ukazuje SUV Grecale v poslední fázi testování
Rovněž interiér připomíná větší modely. Dominuje 10,25palcový displej infotainmentu s novým multimediálním systémem připojeným na internet.
Na rozdíl od zmíněného stelvia, které stojí na velké platformě Giorgio s klasickým uspořádáním pohonu, je tonale primárně předokolkou s motorem napříč. Pohon všech kol je k mání za příplatek.
O sportovní jízdní vlastnosti se však má postarat hlavně podvozek - a že nejpřímější převod řízení 13,6, čtyřpístkové brzdy Brembo, elektronický samosvorný diferenciál nebo tlumiče od Koni leccos slibují.
Alfy Romeo přijíždějí ve speciální edici na počest kupé ze šedesátých let
Platforma prošla změnami i kvůli elektrifikaci pohonu. Základem je mildhybridní zážehová patnáctistovka s turbodmychadlem, která využívá 48V systém. Má výkon 130 koní a 240 Nm maximálního točivého momentu. Spárován je se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou.
Alternativou je agregát zvaný Hybrid VGT. Jde v podstatě o stejnou kombinaci, ale silnější elektrická soustava zajistí výkon 160 koní.
Na vrcholu stojí plug-in hybridní verze zvaná Q4, kterou tedy lze dobíjet ze sítě. Spalovací část zastupuje turbodmychadlem přeplňovaná zážehová třináctistovka. Jak název napovídá, jde o čtyřkolku, ale po vzoru například Peugeotu se o pohon předních kol stará spalovací motor a zadní kola pohání jen elektromotor.
Alfa Romeo, Lancia a DS budou nabízet jen elektromobily
Systémový výkon činí 275 koní, což stačí na zrychlení z nuly na 100 km/h za 6,2 sekundy. Elektrická část využívá baterii o kapacitě 15,5 kWh. Nabít ji lze výkonem 7,4 kW za 2,5 hodiny. Tehdy lze ujet 80 čistě elektrických kilometrů ve městě.
Nechybí ani diesel. Šestnáctistovka o výkonu 130 k a točivém momentu 320 Nm je spojena se šestistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou a pohonem předních kol.
Zatím není jasné, kdy a za kolik novinka dorazí na český trh. Výroba bude probíhat ve zmodernizovaném závodě v Pomigliano d'Arco u Neapole, který funguje od roku 1972.